Udbuddet af ledige butikslokaler er steget for 4. kvartal i træk, men stigningen er taget af, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Særligt de mindre lejemål er der kommet flere af.

Selv om detailhandel og spisesteder længe har klaret sig bedre end ventet, er antallet af udbudte lokaler i år steget kvartal for kvartal – også de seneste 3 måneder. Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet af erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk i samarbejde med Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

- Gennem 2023 har vi set en jævn stigning i udbuddet af lokaler til butikker og spisesteder. Det seneste kvartal er stigningen med blot 6.000 kvm dog noget mindre end resten af året, så det kunne tyde på en opbremsning. Målt i forhold til det samlede butiksareal kom tomgangen lige akkurat op på 3,1 procent, det højeste i tre år, men vi ligger fortsat under topniveauet på 3,5 procent, som vi ramte i flere kvartaler i 2019 og 2020. På Ejendomstorvet.dk kan vi især registrere en stigning i udbuddet af mindre lokaler op til 800 kvm, siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.

På landsplan er lidt over 10.000 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk i øjeblikket, heraf præcis 2.047 lokaler til butikker, spisesteder, cafeer og takeaway, fordelt over hele Danmark.

Aalborgs massive udviklingsprojekter. Konferencen afholdes den 26. september 2024.

- Det er svært at sige, om tomgangen fortsætter opad lidt endnu, eller om den har toppet, for vi ser flere tendenser. E-handel tager hele tiden en lille smule omsætning fra de fysiske butikker, og i udkanten af flere byer ser vi nybyggede storbutikker som Billigblomst, Biltema og Plantorama med et meget bredt varesortiment, der konkurrerer med butikker i bymidterne. Samtidig rykker neglebutikker, skønhedssaloner og forskellige sundhedstilbud ind i nogle af de lidt mindre lokaler, siger Jens Chr. Petersen, konsulent og mangeårig detailhandelsekspert med en fortid i Cowi og som partner i Institut for Center-planlægning (ICP).

Ejendomstorvet.dk’s tal afspejler, at færre end vanligt tager springet som iværksætter med egen butik, kaffebar eller takeaway – og at forløbet med corona og meget høje energipriser var særligt hårdt for mindre spisesteder, takeaway-steder og nogle butikker.

- Tomgangen har vi desværre set i et stykke tid, og den hænger sammen med inflation og det høje renteniveau. Nu går vi imod en julesæson, der måske åbner for flere pop-up-butikker og anden korttidsudlejning, hvor man kan få testet sin butiksidé af. Det vil en ejendomsmægler kunne hjælpe med, siger Ole Hækkerup, administrerende direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening.

Danmark har i alt 20,3 millioner kvm butiksareal, og ved indgangen til 4. kvartal 2023 var 621.300 kvm udbudt til leje eller salg svarende til 3,1 procent.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Fra 1. januar: Nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Plejeboliger for 25 milliarder kr.