Den ydre del af Nordhavn skal bindes endnu bedre sammen med resten af København. Forligskredsen bag Lynetteholm vil sætte gang i den proces, der skal udvide metrolinje M4 med to nye metrostationer.

Tæt på 4.000 københavnere kalder allerede Nordhavn for deres hjem, over 9.000 arbejder i bydelen - og endnu flere er på vej de kommende år. Det sætter store krav til udviklingen af den kollektive trafik, så man kan komme nemt, hurtigt og klimavenligt til og fra den nyere bydel.

- Metroen er for alle – og for mange tusinder er den en fast følgesvend i løbet af dagen, når vi skal nemt og hurtigt fra A til B. Derfor skal vi udbygge metroen, så endnu flere københavnere kan få gavn af vores mest klimavenlige transportform i bydelene. København vokser, og 35.000 vil kalde Nordhavn for deres hjem i fremtiden. Det kalder på ansvarlige beslutninger nu – så vi sikrer, at metroen kan følge med det stigende antal beboere i området, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Metroselskabet har udarbejdet en udredning af en forlængelse af M4, der i dag har endestationen Orientkaj på højbane.

Metroselskabet har udredt 2 mulige metrolinjer – en rød og blå linje. Rød linje har 3 stationer: v/Levantkaj, v/Krydstogtkaj og v/Fiskerikaj. Blå linje har 2 stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C. Begge linjer friholder Nordhavnstippen for metrobyggeri.

Udredningen skal præsenteres for Økonomiudvalget på Københavns Rådhus den 23. august, men der er allerede flertal for at gå videre med den blå linje blandt Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti i København. Det er den samme kreds af partier, der står bag Lynetteholm, og som før sommer præsenterede principaftalen om budget.

Med den blå linkes 2 stop ved Levantkaj og ved Nordhavn C vil steder som Tunnelfabrikken, Nordhavnstippen og Naturpark Nordhavn blot vil være en gåtur væk. Det næste store skridt, før metrostationerne kan blive en realitet, er en miljøkonsekvensvurdering, som økonomiudvalget og borgerrepræsentationen også skal træffe beslutning om at igangsætte.

Byudvikling på havne - nye projekter og indfaldsvinkler. Konferencen afholdes den 11. januar 2024.

Den endelige beslutning om finansiering og anlæg af metrolinjen vil forventeligt skulle ske i 2024/2025 på baggrund af miljøkonsekvensrapporten og en offentlig høring.

By & Havn har i henhold til ”Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen samt udbygning af Nordhavnen” fra 2014 allerede afsat 1 milliard kr. i sit langtidsbudget til etablering af metroforlængelsen i Nordhavn. For at finansiere blå hovedforslag, skal der forventeligt findes yderligere cirka 900 millioner kr., mens det for den røde variant gælder 2,4 milliarder kr. ekstra.

Metrolinjen til Ydre Nordhavn forventes færdig i 2030. Den skal på sigt betjene de cirka 35.000 beboere og 28.000 arbejdspladser, som forventes for Nordhavn, når bydelen er færdigudviklet i 2062.

Metroselskabets beregninger viser, at etablering af blå linje medfører cirka 23.000 flere passagerer i hele metrosystemet på et hverdagsdøgn i 2062. For de specifikke stationer viser beregningen, at cirka 4.000 vil stige på stationen v./Levantkaj og cirka 12.000 v./Nordhavn C på et hverdagsdøgn i 2062.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.