Med 18,5 millioner bookninger var 2022 rekordår i den danske hotelbranche, og erhvervskunderne stod med 7 millioner bookinger i perioden for en tredjedel af alle hotelovernatninger. Ifølge tal fra Danmarks Statistik svarer til en stigning på 25 procent på 10 år.
Det stigende antal erhvervsrelaterede overnatninger og konkurrencesituationen stiller skærpede krav til de danske hoteller, hvis de vil imødekomme den voksende efterspørgsel. Hos hotelkæden BB Hotels er erhvervslivets behov derfor blevet et centralt omdrejningspunkt i kædens strategi.
– Vi har gennem de seneste 2-3 år spottet et stort forretningspotentiale blandt erhvervskunderne, og netop derfor spiller den type kunder i dag en endnu mere central rolle i vores strategi. Vi ved, at især en praktisk beliggenhed nær de vigtige erhvervscentre og trafikknudepunkter er afgørende for det kundesegment, og det krav arbejder vi målrettet på at opfylde, siger Shejla Gunic, hotelchef hos BB Hotels.
En af de virksomheder, der kan nikke genkendende til behovet for en praktisk placering, er Molslinjen. Den gode beliggenhed er en af de vigtigste årsager til, at færgeselskabet benytter BB Hotels' hoteller i Aarhus, Vejle og Rønne.
Sølvkysten på Amager: Nye store projekter. Konferencen afholdes den 6. marts 2024.
– Placeringen af hotellet skal gøre det nemt for vores medarbejdere at ankomme til destinationerne, så de efter en lang arbejdsdag ikke spilder unødvendig tid på eksempelvis tæt bytrafik. Samtidig værdsætter vi en effektiv reservationsproces, der gør det hurtigt at booke ophold, siger Henrik Petersen, F&B Manager hos Molslinjen.
Den begrundelse møder opbakning hos Hasle Refractories, en førende aktør inden for ildfast teknologi, der ligeledes benytter sig af BB Hotels overnatningsmuligheder.
– For os handler det primært om prisen og enkelheden. Når vi har mange medarbejdere, der skal overnatte på én gang, giver det mening at vælge BB Hotels, forklarer Michael Bladt, Hasle Refractories' administrerende direktør.
Hos BB Hotels vil erhvervslivet være fokuspunktet for hotelkædens ekspansionsplaner. De kigger derfor hele tiden efter den perfekte lokation, hvor de kan imødekomme erhvervslivets behov.
– Vi går bevist efter at ekspandere, og vi ser frem til at åbne flere hoteller i fremtiden, men kun hvis den rigtige placering viser sig, siger Shejla Gunic.
– Vi vil være virksomhedernes førstevalg, når de søger bekvemmelighed og værdi for pengene. Vi ved, at erhvervslivet værdsætter en god placering, konkurrencedygtige priser og et simpelt bookingsystem. De behov kan vi imødekomme, slutter Shejla Gunic.