Trods af et år præget af yderst vanskelige markedsvilkår med udskudte projekter og en hård priskonkurrence i hele Skandinavien stiger den danske arkitektvirksomheds omsætning med 20 procent

På trods af et år præget af yderst vanskelige markedsvilkår med udskudte projekter og en hård priskonkurrence i hele Skandinavien, har der stadig været et acceptabelt aktivitetsniveau på dele af markederne, hvilket har resulteret i den højeste omsætning i Aart historie.

- Det har været et vanskeligt år, som har stillet store krav. Jeg er stolt af, at vi har formået at tilpasse os og flytte os som forretning på trods. Tætte kunderelationer, høj faglighed med fokus på arkitekturen og dens effekt og den store bredde i vores ydelser er helt klart vores styrke, siger Torben Skovbjerg, administrerende direktør i Aart.

Aart fik i 2023 en omsætning på godt 292 millioner kr., svarende til en stigning på omtrent 20 procent i forhold til sidste år. EBITDA ligger på godt 11,6 millioner kroner og driftsresultatet på 3,9 millioner kr.

I løbet af året blev Mangor & Nagel fuldt integreret i virksomheden og skiftede navn til Aart i september. Det blev markeret med en reception for kunder og samarbejdspartnere i Aart helt nye og større lokaler i København. Samtidig er det lykkedes virksomheden at tiltrække stærke og erfarne specialister til flere teams og lokationer.

- Vi har fået yderligere fat i vigtige segmenter som spaceplanning, transformation, landskab og ydelser inden for den grønne omstilling. Dertil har vi oplevet et højt aktivitetsniveau indenfor blandt andet alment boligbyggeri og vi har vundet flere konkurrencer inden for erhvervsbyggeri, forklarer Torben Skovbjerg.

Det er ikke blot på det danske marked, at Aart har oplevet svære vilkår. Særligt de svenske og norske markeder har givet store udfordringer det sidste år med flere udskudte projekter.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter. Konferencen afholdes den 22. maj 2024.

- Vi lancerer vores nye strategi i 2024 og et af vores fokusområder er yderligere vækst på det skandinaviske marked og på sigt også uden for Skandinavien. Vi overvejer strategiske opkøbsmuligheder i både Norge og Sverige blandt arkitektvirksomheder med enten den rette størrelse eller rette ydelsesprofil. Vi er nødt til at investere i både kunder og markedsvolumen for at give os et tilsvarende stærkt ståsted, som det, vi har i Danmark. På vores hjemmemarked i Danmark kommer vi til at investere yderligere i det almene segment. Vi er allerede blandt de førende rådgivere inden for almene boliger og plejesektoren på Sjælland – det potentiale skal vi have forløst i den vestlige del af Danmark også, siger Torben Skovbjerg.

De velkendte økonomiske usikkerheder i markedet og de geopolitiske udfordringer i og omkring Europa gør, at AARTs forventninger til indeværende år fortsat er ret forsigtige.

- Vi kommer til at mærke markedskonsekvenserne af kriserne langt ind i 2024, og vi ruster os derfor til at det bliver endnu et udfordrende år. Mine forventninger er, at vi fastholder omsætningsniveauet og resultatet på nogenlunde samme niveau. Men samtidig har jeg en tro på, at vi med vores nye forretningsstrategi, geografiske udstrækning, bredden i ydelser og mange millioner kvadratmeter under udvikling står på et solidt fundament til at videreudvikle vores forretning, slutter Torben Skovbjerg.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Fra 1. januar: Nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS