Den kommende letbane mellem Ishøj og Lyngby giver mulighed for at udvikle byerne langs de nye stationer ved at skabe dynamiske og levende byrum og tiltrække virksomheder og investeringer til kommunerne. På baggrund af udenlandske erfaringer regner man med, at letbanen langs Ring 3 vil bidrage til at skabe 25.000 nye arbejdspladser og vækst for 40 milliarder kr.

Når Hovedstadens Letbane åbner, bliver det nemmere for unge fra Vestegnen at komme direkte med offentlig transport til Danmarks Tekniske Universitet i nord, mens unge fra kommuner langs Ring 3 får nem adgang til erhvervsuddannelserne på NEXT - Uddannelse København, som ligger ved letbanens stop i Ishøj i syd.

Det var konklusionen, da regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp mødtes med direktøren for NEXT, Ole Heinager samt Mette Bybjerg Brock, Formand for DTU's studenterforening Polyteknisk Forening. Ishøj bliver endestation for letbanen, og NEXT i Ishøj lagde rammen for drøftelsen.

- Vi ved, at nem adgang til uddannelserne har stor betydning, når de unge skal vælge uddannelse. Her i hovedstadsområdet står vi over for en stor udfordring med mangel på kvalificeret arbejdskraft, og vi har i den grad brug for flere unge med en erhvervsfaglig uddannelse som for eksempel industriteknikker eller en videregående uddannelse som ingeniør i rygsækken - uddannelser, som flere unge får nemmere ved at komme frem og tilbage til med letbanen, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.

Forventningen er, at letbanen vil transportere 13 - 14 millioner passagerer årligt. I dag transporterer Kystbanen til sammenligning 10 millioner passagerer. Letbanen går igennem 8 kommuner og får 28 stationer undervejs - herunder 2 stop i Ishøj Kommune.

- Letbanen, der starter og slutter i Ishøj, skaber helt nye muligheder. Det er mit håb, at den vil bidrage til øget samfærdsel mellem omegnskommunerne, og at den hver dag vil bringe uddannelsesivrige unge til NEXT, naturinteresserede turister til Strandparken og kulturelskere til Arken, supplerer Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp.

NB! Roskilde: investeringer i byudvikling for 25 milliarder kr. 2018-2028. Konferencen afholdes d. 21. februar 2018.

Prisen på letbanen er godt 4,4 milliarder kr. i 2013-priser. Hertil kommer 1,3 milliarder kr. til indkøb af tog. Der kan være 200-230 mennesker i et letbanetog. Det svarer til 4 bybusser. Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, v/Lyngby Centrum og v/ Herlev Hovedgade.

- Letbanen og LOOP-city står for mig som et kæmpe løft og første store byfornyelse af hele Københavns omegn, som blev udbygget i 1960'erne og 70'erne. Letbanen kan derfor bidrage til tidssvarende muligheder for alle borgere for at bosætte sig, tage en uddannelse og få et job på fremtidens arbejdsmarked, siger direktør for NEXT Ole Heinager.

Letbanen ruller ud på sin første tur i 2023/2024. Der bliver omstigning til S-tog på 6 stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.

- Vi studerende glæder os til at få et større nærområde. Letbanen kommer til at udvide det område, man søger bolig i, hvilket helt klart bliver en fordel, når byerne især vest og syd for København bliver mere tilgængelige. Forhåbentlig giver det også mulighed for, at ungdomsuddannelserne i de områder kan få et bedre samarbejde med DTU, siger Mette Bybjerg Brock, formand for de studerende på DTU.

Den kommer til at køre langs Ring 3 fra Ishøj i syd til Lyngby i nord. Den kører efter planen sin første tur i 2023.


Relaterede konferencer

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Fremtidens betonbyggeri