En ny analyse af de trafikale konsekvenser ved at anlægge en bypark mellem Tivoli og Axel Towers puster nyt liv i drømmen om en stor park midt i København i starten af Vesterbrogade. Det område, der kaldes Vesterbro Passage.

Analysen viser, at busserne, der i dag kører ad Vesterbrogade hen mod Københavns Hovedbanegård, uden store udfordringer kan omlægges til at køre ad Jernbanegade og Hammerichsgade i stedet. Tidligere blev projektet udskudt netop pga. udfordringer med opretholdelse af busdriften.

Dermed er byparken, som er foreslået af Tivoli og de øvrige ejendomsejere i området, tættere på at blive realiseret.

Økonomiudvalget i Københavns Kommune har netop besluttet at gå videre med planerne for byparken. Gennemføres planen vil træer, græs og planter erstatte asfalten på et knap 14.000 kvm stort område.

”Det er et spændende projekt, der nu er tættere på at blive til virkelighed. Mange københavnere vil få stor gavn af en stor grøn bypark lige ved siden af Rådhuspladsen og Tivoli. Denne park vil skabe et helt unikt byrum med meget mere byliv og vil gøre København grønnere og give mere plads til gående og cykler,” siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Finansieringen skal dog først på plads, inden parken kan blive en realitet. Der kan være mulighed for at private fonde vil støtte op om projektet.

”Vi lægger ikke skjul på, at vi meget gerne ser, at byparken bliver til virkelighed. Vi hilser de mulige løsningsforslag velkomne, og vi ser frem til det videre forløb. En grøn bypark bliver utvivlsomt en gevinst for både københavnerne og de, som besøger hovedstaden, og vil give Tivolis gæster en endnu bedre ankomst til vores forlystelseshave. Der er tale om et kvalitetsløft af hele området med udsigt til et grønnere København, der også kommer til at bidrage til udviklingen i hovedstaden. Det ser vi i Tivoli meget frem til at blive en del af,” siger Susanne Mørch Koch, direktør for Tivoli.

Etablering af parken kræver en ny lokalplan og et kommuneplantillæg. Den endelige udformning af parken vil ske på baggrund af en arkitektkonkurrence.

De ejendomsejere, der står bag forslaget om en bypark i starten af Vesterbrogade er: Tivoli, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Danica Pension, ATP Ejendomme, Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer, Richshuset Ejendomsaktieselskabet Paraplyen.

Efter foreløbige estimater vil det koste mellem 150 og 200 millioner kr. at anlægge parken.

Gehl Architechts og Studio Other Spaces har sat streger til en visionsplan for området.


Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Afholdes 3. december 2024

Klokken 09.00 - 12.35

Endnu ikke fastsatEndnu ikke fastsat, Offentliggøres snarest, 1000 København


Baggrund

Tiden er løbet fra mange centrale byrum og gågader. Butikkerne står tomme og folk finder andre steder at færdes og handle i. Det har fået flere byer til at satse på revitalisering af bymidter og de centrale handelsgader.

Læs mere om programmet

Relaterede konferencer

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Fra 1. januar: Nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS