Det samlede løft af Nørrebro stationsområde er godt på vej. Nu kommer omdannelsen i mål med de sidste projekter, der skal forandre området omkring en af Københavns mest brugte stationer til et attraktivt, trygt og levende bymiljø.

Københavns Kommune, DSB, Banedanmark og Områdefornyelsen Bispeengen gennemfører i de kommende år et løft af området omkring Nørrebro Station. En samlet plan skal forandre stationsområdet fra et transitområde til et attraktivt og trygt bymiljø med liv og aktivitet. I 2025 igangsætter parterne en række projekter, så forvandlingen af området kommer i mål.

”Nørrebro Station og området omkring er slidt, rodet og opleves som en af vores mest utrygge stationer blandt københavnerne. Vi skal omdanne det til et attraktivt sted for alle. Det skal ikke være et sted, man skynder sig forbi, men et samlingspunkt, der binder byen sammen og inviterer til ophold. Vi er i gang, men det er afgørende, at vi nu kommer i mål med sidste fase af omdannelsen. Det vil vi gøre i tæt dialog med vores samarbejdspartnere og gode lokale kræfter,” siger Overborgmester Lars Weiss.

I 2015 fik Københavns Kommune udarbejdet en helhedsplan for stationsområdet, der satte gang i en omfattende forvandling. Metrostationen blev indviet i 2019, Mimers Plads i 2021, Kampsportens Hus i 2022 og Glenteparken i 2024. Nu tager parterne det sidste store sværdslag, hvor en række projekter skal fuldende det samlede løft af området med mere attraktive byrum, bedre forbindelser til området, øget tryghed og mere byliv og aktivitet.

Blandt projekterne er Folmer Bendtsens Plads og Lyngsies Plads, som skal opgraderes med input fra københavnerne, det kommunale kulturhus, Lygten Station, skal bemandes i dagtimerne i de kommende fire år, så der kommer flere kulturelle aktiviteter og mere liv i området, og Banedanmark vil udvikle arealerne under banen med nye funktioner, der også bidrager til bymiljøet med liv og tryghed.

DSB vil med midler fra Transportministeriets tryghedspulje skabe et visuelt løft og bedre adgangsforhold på stationen. Områdefornyelse Bispeengen sætter gang i midlertidige forsøg under buerne ved Folmer Bendtsens Plads for at undersøge potentialet for et lokalt mødested, og mellem Tikøbgade og Glenteparken arbejdes der på en smutvej under højbanen for gående og cyklister blot for at nævne nogle af de tiltag, som bliver søsat.

”Nørrebro stationsområde har længe trængt til et løft. Jeg ser frem til, at vi får skabt et område med mere tryghed, flere grønne steder og som i det hele taget indbyder til mere liv. Det glæder mig, at Nørrebro stationsområde bliver åbnet op for mere byliv og ophold i buerne under højbanen. Det har længe været et ønske lokalt som lokaludvalgene har arbejdet for. Højbanen fungerer i dag som en unødig barriere mellem Nørrebro og Bispebjerg. Nu skal buerne gå fra at være en bagside i byen til attraktive forsider, der bygger bro mellem bydele,” udtaler Teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

”Området omkring Nørrebro Station trænger ganske rigtigt til en renovering. Banedanmark har et ønske om et mere attraktivt byliv og trygt miljø ved Nørrebro Station, hvor de rejsende og nærmiljøet har lyst til at mødes og opholde sig. Derfor er vi meget glade for, at vi har lavet en aftale med statens ejendomsselskab Freja Ejendomme. Sammen med Freja ejendomme vil vi sikre, at brobuerne under banen bliver udviklet. Det betyder, at der i fremtiden kommer aktiviteter, som vil gavne området samtidig med, at Banedanmark løbende kan efterse og vedligeholde broen under banen,”  siger områdechef i Banedanmark, Martin Gardezi Aggergaard.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.