Sund & Bælt vil etablere en ny togstation med P-hus til 2.058 parkeringspladser ved Københavns Lufthavn. Det nye byggeri skal ligge ved de nuværende godsspor og prisen er på 2,5 miliarder. Navnet bliver Ny Kastrup Lufthavn Station og byggeperioden bliver 6 år.

I forvejen er der en underjordisk jernbanestation beliggende under Terminal 3 i Kastrup Lufthavn.

Bygherren Sund & Bælt Holding ønsker en model, som består i at anlægge en ny station med 2 nye perroner og nye passagervendte faciliteter.

Løsningsmodellen giver mulighed for udnyttelse af byggeretten oven på den nye station til etablering af et P-hus og åbner dermed for finansieringsmuligheder udover statslige midler.

Sund & Bælt Holding har derfor på baggrund af forundersøgelse fra december 2018 tilpasset projektet, så det overordnet nu omfatter følgende:

- Etablering af retningsdrift på eksisterende spor omkring Kastrup Lufthavn. Det vil sige spor 1 og 2 igennem den eksisterende station og godsspor 11 og 12 langs motorvejen mellem Terminal 3 og motorvejen,

- Etablering af en ny station på spor 11 og 12. Den nye station integreres med overliggende P-huse,

- Etablering af P-huse over spor 11 og 12 i forbindelse med den nye station inklusiv den nødvendige integration,

- Etablering af adgangsveje fra eksisterende infrastruktur, herunder Øresundsmotorvejen.

Dialog

Sund & Bælt Holding ønsker at gennemføre en dialog med markedet om følgende:

- Etablering af ny station med mulighed for kommerciel brug af arealet over banegraven til p-hus,

- Leverandøren ejer byggeriet i driftsperioden og overdrages vederlagsfrit til Sund & Bælt Holding ved ophør. Sund & Bælt Holding betaler i driftsperioden på 20-30 år leje for og vedligeholdelsen af stationen,

- Totaløkonomisk tilgang til byggeri og drift søges understøttet ved, at leverandøren også skal varetage vedligeholdelse,

- Udbud af den kommercielle partnerskabsaftale ved en konkurrencepræget dialog.

Emner for dialogmødet:

- Udbud,

- Tidsplan,

- Værdiansættelse.

Dialogen vil blive afholdt som individuelle møder af forventeligt 2 timers varighed. Dialogen vil foregå på dansk.

De 3 oprindelige modeller

I forundersøgelse fra december 2018 var der 3 modeller:

  Model 1: Sund & Bælt bygger Ny Kastrup Lufthavn Station. Byggeretten sælges. Udgiften ved byggeri af station udgør 2 mia. kr., mens indtægten fra salg af byggeret er 0,75 mia. kr. Der er således en manko på -1,25 mia. kr., som vil skulle finansieres på anden vis.

 Model 2: Sund & Bælt bygger Ny Kastrup Lufthavn Station og P-hus. Sund & Bælt sælger erhvervsbyggeriet efter opførsel. Udgiften ved byggeri og P-hus udgør 2,5 mia. kr., mens indtægten fra salg af erhvervsbyggeriet er 1,5 mia. kr. Der er således en  manko på -1 mia. kr., som vil skulle finansieres på anden vis.

 Model 3: Sund & Bælt bygger Ny Kastrup Lufthavn Station og P-hus (bygning A og B). Sund & Bælt ejer og outsourcer P-hus til en operatør. Udgiften ved byggeri og P-hus udgør 2,5 mia. kr. og indtægten fra driften af P-huset vil over en årrække op til 38 år fuldt ud dække anlægsinvesteringen inklusiv etablering af station og retningsdrift samt forrentning af den investerede kapital afhængig af belægningsprocenten. Med en belægningsprocent på 95% vil etableringsudgiften være tilbagebetalt på 26 år, mens det vil tage 38 år ved en 75 % belægning. Projektet hviler således i sig selv.

Baggrund

Øresundsbanen består af 12 km jernbane til passagertog fra Københavns Hovedbanegård til Øresundskysten, samt 4,2 km jernbane fra Vigerslev til Kalvebodløbet og 2 km jernbane nord om lufthavnens hangarområde frem til den kunstige halvø Peberholm. Øresundsbanen ejes af A/S Øresund som ejes af det statslige Sund & Bælt Holding.

Jernbanesporene ved Kastrup Lufthavn Station har allerede i dag for lav kapacitet til at håndtere de person- og godstog, der normalt kører på strækningen. Dertil kommer, at der inden for en 10-årig periode forventes yderligere person- og godstogstrafik som følge af vækstprognoserne fra Københavns Lufthavn og Femern Bælt-forbindelsen.

OM SUND & BÆLT

Sund & Bælt Holding A/S varetager som moderselskab den overordnede styring af aktiviteterne i de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, Sund & Bælt Partner A/S, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S og BroBizz A/S.


Relaterede konferencer

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Stormflodssikring af by- og landområder

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked