På og i kvarteret omkring Opus-grunden i Odense skal der bygges 1.000 boliger, på Coop-grunden 300 boliger, og ved Thomas B. Thriges Gade 350 boliger. De 3 byudviklingsområder og havnen kobles på et fælles affaldsug med en underjordisk rækkevidde på 2 kilometer.

Byrådet i Odense besluttede i januar 2014, at der skal etableres et centralt affaldssug i det nye byområde ved Thomas B. Thriges Gade og Odeon. Anlægget fungerer således, at affald suges fra indkast i bebyggelsen via et underjordisk rør til lukkede containere i en terminalbygning i Enggade.

Affaldsterminalen, der lige nu opføres i Enggade til affald fra Thomas B. Thriges Gade og Odeon, har ifølge forvaltningen kapacitet til at suge affald fra flere byområder som havnen, Opus-grunden og Østerbro. Der vil skulle etableres forskelligt teknisk udstyr i og ved bygningerne i områderne samt føres underjordiske rør til affaldsterminalen. Rørlængden fra terminalen og til det fjerneste sugested kan være op til 2 kilometer,

Den 9. december 2015 besluttede byrådet i Odense af sætte gang i udviklingen af systemet. Projektering af udvidelserne skal sættes i gang i begyndelsen af 2016, så udgravningen koordineres med øvrige anlægsarbejder. I forlængelse af den igangværende udvikling af centrale dele af Odense mener byrådsmedlem for Socialdemokratiet, Peter Rahbæk Juul, at det giver god mening med affaldssuget.

NB! 2016-udbudsloven og ændringer i tilbudsloven. Seminaret afholdes d. 24. februar 2016.

- Vi har jo også vedtaget, at vi skal have en letbane for at styrke vores storby-præg. Der tror jeg måske, at nogle i de rigtigt globale metropoler vil sige "ja ja, kom igen, når I har fået noget, der kan køre under jorden". Og med den dagsorden i dag (i går, den 9. december 2015, red.), så får vi jo rent faktisk en metro. Vi får en affaldsmetro til Odense, sagde Peter Rahbæk Juul med et glimt i øjet, og konstaterede, at der kan kobles væsentligt flere linjer på det centrale affaldssug til Odense øvrige byudviklingsområder.

Etablering af affaldssugerør i Thomas B. Thriges Gade fra Enggade og til havnen skal ske allerede i foråret 2016 for at passe med de øvrige anlægsarbejder og kørsler med jord fra udgravning af den nye parkeringskælder. Dertil planlægges etablering af rør i Østre Stationsvej mod Opus-området, så det kommer til at foregå samtidig med anlægsarbejderne for letbaneprojektet i foråret 2016.

Affaldssuget skal betjene de store byomdannelsesområder i Odense. På Opus-grunden mellem Rugårdsvej og Østre Stationsvej samt i Falck-bygningerne og Rugårdsvej 2-6 planlægges etablering af flere boligkarréer. Samlet set forventes etablering af 600 til 1.000 nye boliger i området. På Coop-grunden i Østerbros østlige del planlægges et nyt bykvarter med en høj andel af tæt/lav boligbebyggelse og op til 300 boliger fordelt på 30 procent tæt/lav og 70 procent etageboliger i 2-4 etager.

NB! Jylland: Udbudslov 2016 og ændringer i tilbudsloven. Seminaret afholdes d. 14. april 2016.

Endeligt etableres 53.000 kvm boliger og erhverv i forbindelse med omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade, ligesom der allerede er sat gang i omdannelsen af havneområdet med blandt andet ungdomsboliger. Den Konservative byrådsgruppe i Odense glæder sig over, at de nye områder kobles på systemet og har i øvrigt mod på mere.

- Man kunne godt overveje, når vi nu har sådan en sag på, om vi ikke på et tidspunkt inden for så lang tid skal få undersøgt og talt om, om der er andre steder i byen, hvor man med stor fordel kunne gennemføre noget tilsvarende, lød det således fra det konservative byrådsmedlem, Lars Havelund.

I Københavns Kommune har der siden 1996 været etableret centralt affaldssug i Nyhavn og på Sydhavnen, Sluseholmen, siden 2006. Kommunen planlægger desuden et centralt affaldssug i byudviklingsområdet på Nordhavnen. Aarhus er endvidere i gang med etablering af et centralt affaldssug på havnen. Centralt affaldssug ses også i flere store byer i Europa, hvor der etableres nye byområder med kompakt højt byggeri.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne