Byrådet i Favrskov Kommune har en vision om at styrke Hinnerups rolle som en af kommunes hovedbyer. Kernen i visionen er dels planen om at føre letbanen til midtbyen og dels planen om at bygge højt og fortætte midtbyen med et stort antal nye og moderne boliger.

Teknik- og Miljøudvalget i Favrskov skal torsdag den 8. juni 2017 tage stilling til en ny midtbyplan for Hinnerup. Planen opdeler Hinnerup midtby i 3 områder; Centerbyen, Banebyen og Sydbyen.

I Centerbyen vest for Storegade kan der bygges i 3-6 etager, højest mod jernbanen. Herefter aftager bebyggelsens højde mod øst til Lilleådalen. I Banebyen vil bebyggelsen kunne opføres i op til 6 etager med et højhus på 10 etager i centrum. Højhuset vil markere et knudepunkt i byen, hvor kollektiv trafik, handel, kultur og erhverv koncentres. Fra Fredensgade mod Lilleådalen aftager højden. I Sydbyen tillades det højeste byggeri mod jernbanen. Derefter aftager højden fra 6 etager langs banen til 1,5 etage langs Lilleådalen.

- Det er noget, der virkelig rykker ved byen. Jeg fornemmer en bred enighed om planen, men måske skal der ændres lidt på det. Så skal vi lave en etapeplan senere. Det kommer ikke til at være mange år, inden vi går i gang. Jeg forventer, at vi går i gang med det første i slutningen af året, siger formand for Teknik- og Miljøudvalget, Kurt Andreassen, til Århus Stiftstidende.

Videreførelsen af letbanen fra Aarhus frem til Hinnerup station betyder, at der skal fastlægges en linjeføring. Byrådet har besluttet, at der skal undersøges 2 alternative forslag til letbanens linjeføring i midtbyen. Der er på nuværende tidspunkt reserveret plads til 2 spor i midtbyplanen. I undersøgelsen bliver der taget stilling til, om der skal 1 eller 2 spor helt ind til midtbyen. De 2 linjeføringer der undersøges, er ad Adeline Geenevej og i nordsiden af Jernbanegade.

En mulighed er at føre letbanen i sit eget tracé langs den nordlige side af Ådalsvej. Letbanen føres frem til Jernbanegade og stopper i gadens nordlige side. Biltrafi kken kører i sit eget tracé syd for letbanen. For at skabe plads til letbanestoppet og adskille biltrafik og letbane er det nødvendigt, at kommunen erhverver ejendommene langs den nordlige side af Jernbanegade. Herved åbnes samtidig for at opføre ny tæt og høj bebyggelse.

En anden mulighed er at føre letbanen fra Lilleåen og videre på en dæmning til Adeline Geneevej. Herfra forlænges tracéet frem til Banegårdsplads. Letbanestoppet placeres mellem Søndergade og Banegårdsplads. Biltrafikken kører i Jernbanegade og er adskilt fra letbanen. Adeline Geneevej vil med denne løsning blive bilfri, og det vil også her være nødvendigt at kommunen erhverver flere ejendomme langs tracéet og omkring letbanestoppet.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS