Bilerne skal optage mindre plads, og det skal være nemmere at bevæge sig til fods og på cykel. Det er nogle af grundtankerne i byrums- og trafikplanen for Middelalderbyen, som Borgerrepræsentationen i København har vedtaget i 2023, efter anbefalinger fra den såkaldte borgersamling.
Nu sendes et detaljeret materiale ud til 22.000 naboer, hvor man illustrerer, hvordan 600 ud af bydelens 1.050 offentlige gadeparkeringspladser nedlægges, og hvordan cykelstativer flyttes fra centrale pladser og ud på gaden, i løbet af 2024.
- Beboere og besøgende kan glæde sig til at opleve en meget mere fredelig by, hvor der er bedre plads til at færdes til fods og på cykel, uden at der er parkerede biler over det hele. Samtidig får vi også frigjort plads på flere de historiske pladser, for eksempel Vandkunsten og Nikolaj Plads, så de får lov at ånde igen, siger teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL).
Sådan gør vi havnen til dynamisk byområde. Konferencen afholdes den 11. januar 2024.
Der vil fortsat være mulighed for at parkere med beboerlicens i parkeringskælderen under Israels Plads hele døgnet, hvis der er ledige pladser, eller på de cirka 220 almindelige parkeringspladser, som stadig vil være i området. Desuden kan der parkeres på de cirka 150 erhvervspladser uden for de tidsrum, hvor de er reserveret til gulpladebiler.
Nedlæggelsen af 600 gadeparkeringspladser er første skridt i den samlede Byrums- og Trafikplan for Middelalderbyen. Læs mere om planen her.
Det endelige projektforslag skal godkendes af Teknik- og Miljøudvalget, og udrulningen forudsætter andre myndigheders godkendelse.