Før sommerferien 2023 udskiftede NCC asfalten på den ene side af den 6,6 kilometer lange lavbro, der forbinder Fyn med Sprogø. Nu er turen kommet til den anden side af broen.

NCC’s asfaltmaskiner er tilbage på den vestlige del af Storebæltsforbindelsen, hvor de gamle, udtjente belægninger på strækningen fra Knudshoved til Sprogø skal udskiftes. Opgaven udfører NCC for Sund & Bælt, og den kræver blandt andet en stærk asfalt, der kan holde til stor trafikbelastning.

- Helt konkret skal vi udlægge en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne, siger Per Laursen, operation specialist i NCC Industry, Asfalt.

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav. Kurset afholdes den 18. april 2024.

Arbejdet med først fræsning og så udlægning af asfalten forløber i ugerne 36, 37 og 38 og om natten. Arbejdsholdene kører ud med maskinerne ud på aftenen omkring klokken 20 og arbejder til klokken 5 næste morgen hver dag. Det er planen, at arbejdet er slut den 21. september 2023.

De mange tons asfalt, der skal lægges ud på Vestbroen, bliver produceret på Odense Asfaltfabrik.

Forud for udlægningen skal NCC’s fræserhold ud med den store 2-meter fræser for at fræse den gamle, slidte asfalt af broen. Den affræsede asfalt vil blive genanvendt i produktionen af ny asfalt eller andre slidlag.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS