Arbejdet med den kommende metrolinje M5, der skal betjene de nye byudviklingsområder i Østhavnen, herunder Lynetteholm, er nu kommet et vigtigt skridt nærmere en realisering. Metroselskabet har nemlig udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, der gennemgår de mulige påvirkninger på miljøet ved at anlægge metrolinjen M5.
2 linjeføringsløsninger er i spil. En sydlige løsning, der går fra KBH H over Amager til Østhavnen og videre til Østerport, samt en nordlig løsning, der går fra Østerport til Lynetteholm.
Begge linjer kan på sigt udbygges, så Østerport og KBH H forbindes via Indre Nørrebro og Frederiksberg. Det er Metroselskabets ejerkreds, som består af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der beslutter, hvad det er for en metrolinje, som skal anlægges til Østhavnen.
I juni 2024 skal først Økonomiudvalget og dernæst Borgerrepræsentation tage stilling til rapporten, før den sendes i offentlig høring hos københavnere, virksomheder og organisationer.
Før kommunen beslutter sig for at støtte op om at anlægge så stort et infrastrukturprojekt som en metrolinje M5, skal projektets påvirkning på miljøet og den eksisterende by undersøges til bunds i en miljøkonsekvensrapport.
Vurderingerne betyder, at man kan undgå eller mindske væsentlige negative påvirkninger allerede inden første spadestik.
På baggrund af de nye undersøgelser vurderer Københavns Kommunes økonomiforvaltning, at den nye metrolinje kan anlægges og driftes uden uacceptable påvirkninger på miljøet og omgivelserne, hvis der bliver gennemført de beskrevne afværgeforanstaltninger. De negative miljømæssige påvirkninger i anlægsfasen, såsom trafikomlægninger, støj og inddragelse af byrum, opvejes af M5’s positive påvirkninger, herunder at M5 øger tilgængeligheden i København. Derudover understøtter M5 også mulighederne for at kunne skabe bæredygtig byudvikling i Østhavnen.
Forligskredsen bag Lynetteholm, som på Københavns Rådhus består af Socialdemokratiet, Konservative, SF, Radikale, Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti understreger i den forbindelse, at de foretrækker den sydlige løsning, da den udover at betjene alle de nye byudviklingsområder i Østhavnen også afhjælper kapacitetsudfordringer i det nuværende metrosystem hen over havnen samt betjener dele af Amager, der ikke har metro i dag.
”Københavnerne elsker metroen, og det gør jeg også. Den gør det fantastisk let og klimavenligt at rejse fra den ene ende af byen til den anden. Den nye M5 linje løser både trængselsproblemet i den nuværende metro, og den er en forudsætning for udviklingen af hele den nye bydel i Østhavnen. Jeg ser frem til at få københavnernes input til, hvordan metrolinjen kan anlægges bedst muligt”, siger Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).