Lørdag den 22. juni 2024 slår Metroselskabet dørene op til den efterspurgte forlængelse af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby. Med åbningen kobles de to nye bydele tættere på København.

Om mindre end 3 måneder kan københavnerne og byens gæster se frem til, at endnu mere af byen bindes sammen af metro, når fem nye stationer åbner i Sydhavn og Valby. Dørene ventes at åbne for passagerer lørdag den 22. juni 2024 efter knapt seks års anlægsarbejde.

”København vokser, og med udviklingen stiger behovet for at gøre den daglige transport mellem vores eksisterende og nye bydele mere nem og klimavenlig for mennesker i byen. Det er det, Metroen kan. Den gør byen mindre og større på samme tid. Uagtet om du som københavner er daglig bruger på vej til job eller uddannelse eller besøger vores hovedstad, så bliver Metroen bare endnu bedre med koblingen til Sydhavn og Valby. Jeg tæller ned til åbningen, og vi glæder os til at slå dørene op for alle”, udtaler overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen.

Når forlængelsen af M4 åbner, kan passagererne rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd i Valby. Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv. Derudover bliver det muligt at skifte mellem både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.

”Jeg ser frem til åbningen af metroforlængelsen, for den giver borgerne her på Frederiksberg hurtig og let adgang til Sydhavn og Valby. Hvad enten det er for at besøge venner og familie eller for at pendle til arbejde, så knytter M4 til Sydhavn og Valby hovedstaden tættere sammen. Udvidelsen er ikke kun en vigtig milepæl for infrastrukturen – det er også en stærk investering i bæredygtig mobilitet og en grønnere fremtid for kommende generationer”, siger borgmester i Frederiksberg Kommune, Michael Vindfeldt.

Inden dørene kan slås op for de fem nye stationer, skal stationerne under jorden og stationspladserne over jorden gøres helt færdige. Samtidig venter de sidste tests af metrolinjen. Dette arbejde danner grundlag for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid, før Metroen er klar til åbning i juni.

”Vi har bygget Metroen til glæde for de mange passagerer, der om kort tid vil opleve, at de kan komme nemmere og hurtigere rundt i København. Derfor har vi i de kommende måneder fuldt fokus på at få alle tests og dokumentation på plads, så vi kan få den endelige godkendelse til at køre med passagerer”, siger Erik Skotting, der er direktør i Metroselskabet, og fortsætter:

“Det bliver en stor dag – og jeg tør godt love, at det bliver en folkefest med underholdning og aktiviteter for beboere, metrointeresserede og resten af København, når vi efter næsten seks års arbejde kan slå dørene op til endnu mere metro i København”, slutter Erik Skotting.

Inden åbningen af M4-forlængelsen vil metrolinjerne M3 og M4 igen skulle lukke i ét enkelt døgn. Dette forventes at ske cirka én måned før åbningen og vil blive annonceret inden. Lukningen sker i forbindelse med, at prøvedriften begynder, hvor systemet justeres og rettes til, og drifts- og vedligeholdelsespersonalet opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Plejeboliger for 25 milliarder kr.