Den kommende letbane til 3 milliarder kr. vil skabe enorm vækst langs linjeføringerne i både Aarhus og på Djursland. Det forudser både rådmand og borgmestre.

Den kommende letbane i Aarhus vil forbinde Odder- og Grenaabanen med en ny linje på 12 kilometer gennem Aarhus. I alt etableres 110 kilometer letbane med 51 stoppesteder. Grenaabanens og Odderbanens nuværende stoppesteder bevares. Hertil kommer 18 stoppesteder på den nye strækning.

Kommunerne i Aarhusområdet arbejder sammen om en fingerplan, der skal binde Aarhusområdet sammen og understøtte byudviklingen og brugen af kollektiv trafik, og forventningerne til letbanen er store. De nye forstæder Lisbjerg og Nye nord for Aarhus vil få 40.000 indbyggere i de kommende år, og indbyggerne i de 2 forstæder vil få nem adgang til byen.

NB! Lisbjerg - udvikling af 5,5 millioner kvm i Aarhus. Konferencen afholdes d. 18. november 2015.

- De får en super adgangsvej og vil føle sig direkte forbundet med Aarhus. På grund af de tætte, sammenhængende byggerier vil rigtig mange indbyggere få mindre end 5 minutters gang til letbanestationen, siger rådmand for teknik & miljø, Kristian Würtz til JP Aarhus.

- En støjsvag, eldrevet letbane giver et andet gademiljø, og jeg tror, at vi kommer til at se nye butikker og fortovscaféer skyde op på steder, vi ikke havde drømt om. Min vurdering er, at det bliver mere attraktivt at bo og drive forretning i områder ved Ceresbyen, amtssygehuset, Hasle Torv, Gellerup og Brabrand, men også allerede ved første etape langs Kystvejen, Nørrebrogade og Randersvej, hvor skinnerne ligger i et græstæppe, uddyber han.

NB! Investeringer i byudvikling for 81 milliarder i Aarhus. Konferencen afholdes d. 9. marts 2016.

Den fingerplan, som kommunerne samarbejder om, består af et net af letbaner i og imellem de større byer i Aarhusområdet samt en ny hurtig regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg med gode forbindelser og omstigningsmuligheder til letbanesystemet. Også på Djursland er der store forventninget til letbanen, som allerede nu skaber vækst omkring de kommende stationer i Ryomgård og Hornslet.

- Helt overordnet er det svært at underdrive betydningen af letbanen for Djursland. Det handler om bosætning, men også adgang, og at vi bliver forbundet med det østjyske bybånd, som er et vækstområde, siger borgmester i Syddjurs Kommune, Claus Wistoft, til JP Aarhus.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS