Tirsdag den 11. oktober 2016 besluttede transportminister Hans Christian Schmidt at sende Hovedstadens Letbane langs Ring 3 i udbud. Det er estimeret, at letbanen fra Lundtofte til Ishøj vil komme til at koste 4,4 milliarder kr.

Nu sendes den 27 kilometer lange letbane langs Ring 3 i udbud. Det sker efter, at den uvildige granskning af økonomien, som forligskredsen bag Grøn Transportpolitik-forliget bestilte før sommerferien 2016, nu har været forelagt på et møde i forligskredsen.

NB! Nordhavnen - de næste faser 2017-2030. Konferencen afholdes d. 24. marts 2017.

- Det er en rigtig god dag for hovedstadsregionen i dag. Og jeg er glad for, at vi nu sammen med ministeren kan sende letbanen i udbud. Vi er ikke nødvendigvis helt enige i ministerens udlægning af rapporten. Men hvem, der har ret, får vi først opklaret, resultatet af udbuddet foreligger en gang i sensommeren 2017, og vi kender den endelige pris på projektet. Herefter kan vi forhåbentlig stikke spaden i jorden og komme i gang med byggeriet. Med letbanen får vi en hurtig, effektiv og CO2-venlig, kollektiv transport, som kan reducere trængslen på Ring 3 og skabe vækst i hele hovedstadsområdet, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst, der er næstformand i Hovedstadens Letbane og repræsenterer de 11 ejerskabskommuner, der sammen med staten og Region Hovedstaden finansierer og bygger letbanen.

Granskningen viser, at økonomien bag projektet er realistisk, men de forventede udgifter til bygherreorganisationen har været underbudgetteret med 360 millioner kr. Ifølge transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt skal det kommende udbud vise, om projektet kan overholde den fastsatte økonomiske ramme på 4,4 milliarder kr.

- Det er bestemt ikke opløftende nyheder, at projektet allerede nu har opbrugt budgettet til bygherreorganisation. En underbudgettering på 360 millioner kr. er jo et betydeligt beløb. Resultatet af udbuddet vil vise, hvad projektet egentlig koster, og om det er muligt at gennemføre det inden for de økonomiske rammer, som der er aftalt. Hvis det ikke er tilfældet, må vi tage beslutning om projektets fremtid på den baggrund, siger ministeren.

NB! Frederiksberg investerer 18 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 17. januar 2017.
 
Hovedstadens Letbane kommer til at køre fra Lyngby i nord til Ishøj i syd og forventes færdig i 2023-24. Den forventes at få 13 millioner passagerer, hvilket er mere end Kystbanen, og den ventes at generere 20.000 nye arbejdspladser og 40.000 ny indbyggere frem til 2032.

- I et storbyområde har alle brug for nem, hurtigt og fleksibel transport. Letbanen får betydning for rigtig mange mennesker, når de skal på arbejde og uddannelse, på hospitalet, til koncert eller på familiebesøg. Derfor bakker jeg fuldt op om transportministerens udmelding om, at vi nu kan komme videre og få letbanen i udbud. Jeg er selvfølgelig klar over, at vi først kender den endelige pris efter udbudsrunden, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Den nye Planlov KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Hvordan vi får mere liv i bykernerne