En analyse udarbejdet for Miljøministeriet viser, at investeringer i letbaner kan medføre store, positive effekter på lejeniveauerne i erhvervsejendomme. Eksempelvis er kontorvirksomheder villige til at betale 30-40 procent mere i husleje for at få tæt adgang til en letbanestation.
I Aalborg mærker borgmester Thomas Kastrup-Larsen allerede, interesse for grundene langs den kommende letbane fra investorer. Det fortæller han til Nordjyske.
- Jeg får faktisk mange henvendelser hver dag fra investorer og grundejere, som har øje på, at letbanen kommer, og det giver dem nogle væsentligt bedre muligheder for at udvikle arealer, siger Thomas Kastrup-Larsen til avisen.
NB! Infrastrukturplaner for 10 milliarder i Aalborg. Konferencen afholdes d. 23. september 2015.
Udmeldingen fra borgmesteren kommer som del af en tilbagevisning af kritik fra trafikforsker Anker Lohmann-Hansen, som stiller spørgsmålstegn ved økomomien i den kommende letbane til 1,8 milliarder kr. Thomas Kastrup-Larsen afviser blandt andet kritikken med, at der ikke skal skabes flere torve og pladser omkring letbanens linjeføring.
- Tværtimod handler det om at fortætte byen omkring letbanens stationer. For eksempel på Grønlands Torv og ved mange af de andre stationer, vil man se en kraftig udbygning, siger Thomas Kastrup-Larsen til avisen og påpeger, at letbanen placeres i den vækstkorridor i Aalborg, hvor de fleste bor, og hvor der er mange arbejdsplader.
Letbanen forventes klar til indvielse i 2021, men lokale ejendomsmæglere, som Byens Ejendom har talt med, mærker allerede nu, at priserne på ejendomme langs linjeføringen påvirkes opadgående retning. Samtidig forventes Aalborg ved udgangen af 2025 at have fået 25.000 flere indbyggere, godt 5.000 nye boliger og over 3.000 nye arbejdspladser.