Siden det sidste store transportforlig i 2009 er 2/3 af de 100 milliarder kr. til transport blevet brugt på kollektiv trafik. Hvis det står til borgerlige politikere, skal der slet ikke bruges flere penge fra statskassen til letbaner. I stedet skal motorveje prioriteres.

Staten har brugt penge nok på letbaner. Sådan lyder meldingen fra transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og Villum Christensen fra Liberal Alliance i en rundspørge, som Århus Stiftstidende har foretaget.

Det betyder også, at de igangværende letbaneprojekter i Aarhus, Odense og langs Ring 3 i hovedstaden ikke skal regne med statstilskud til udbygning med flere nye etaper, som ellers er på tegnebrættet alle 3 steder.

NB! Infrastrukturplaner i København til 130 milliarder. Konferencen afholdes d. 26. april 2017.

- Efterfølgende etaper er et lokalt ansvar, som der ikke ydes statstilskud til, siger Kristian Pihl Lorentzen til avisen. Han vil hellere prioritere en udbygning af motorvej E45.

Ikke alle transportordførere i Folketinget deltog i rundspørgen, men blandt de deltagen var det kun Enhedslistens Henning Hyllested, der var ubetinget positiv over for at yde statstilskud til nye letbaneetaper, mens Dansk Folkepartis Kim Christensen endnu ikke har taget stilling.


Relaterede konferencer

Fremtidens betonbyggeri

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Stormflodssikring af by- og landområder

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter