Det svarer til et fald på 11 procent, fremgår det af en analyse udarbejdet af Danmarks Statistik. Analysen fokuserer på dagligvarebutikker, da det er dem, vi som borgere oftest handler i.
Faldet skyldes primært, at der er blevet betydelig færre mindre forretninger som købmænd og døgnkiosker, hvorimod antallet af supermarkeder og discountbutikker er steget en lille smule over de sidste 10 år: fra 2.370 i 2012 til 2.490 i 2022.
Den nye analyse kaster blikket på afstanden til nærmeste dagligvarebutik.
To tredjedele af den danske befolkning havde i 2022 mindre end 1 km til nærmeste dagligvarebutik, men for 229.000 personer svarende til 3,9 procent af den danske befolkning er turen 5 km eller længere, når der skal handles ind til aftensmaden. Det er en stigning på 35.000 personer siden 2012.
”Når flere har fået over 5 km til dagligvarebutikker, kan det bl.a. hænge sammen med, at antallet af dagligvarebutikker er faldet siden 2012,” siger Magnus Nørtoft, fuldmægtig i Danmarks Statistik med henvisning til, at antallet af dagligvarebutikker er faldet med 500 siden 2012 til 3.960 dagligvarebutikker i 2022.
Antallet af dagligvarebutikker er faldet i 81 af landets 98 kommuner fra 2012 til 2022 og steget i 7, mens det var uændret i de resterende 10 kommuner.
Af de 17 kommuner med stigende eller uændret antal dagligvarebutikker ligger 11 i nærheden af København, heriblandt Køge, Roskilde og Allerød kommuner.
Det største fald har ramt beboerne i Fanø og Mariagerfjord.
I selve København er antallet af dagligvarebutikker faldet med 47 butikker.
95 procent af dem, der har 5 km eller derover til nærmeste dagligvarebutik, har også mere begrænset adgang til offentlig transport. Det vil sige, at de enten har længere end en halv km til nærmeste stoppested eller station, eller at der er mindre end fire afgange i timen.
Til gengæld bor 89 procentaf dem med relativt langt til nærmeste dagligvarebutik samtidig i en familie med bil.
Læs mere i analysen.