En ny analyse fra CBRE Denmark viser, at den kommende Femern Bælt-forbindelse ventes at have en positiv indvirkning på efterspørgslen efter danske logistikejendomme. Det gælder især langs den danske del af E47-motorvejen, herunder Sydkorridoren.
Den positive effekt vil primært være drevet af en forventet vækst i international handel i STRING-regionen, der forbinder Hamborg og Oslo via København, Malmø og Göteborg, lyder det fra CBRE.
Det forventes yderligere, at gods fra eksisterende færgeforbindelser mellem tyske Østersøhavne og Danmark og Sverige vil blive omdirigeret til den faste forbindelse grundet potentielle tidsbesparelser og øget fleksibilitet, forudser erhvervsmæglerne.
CBRE påpeger, at den nye forbindelse vil øge tilgængeligheden af en række markeder, hvilket ventes at være en vigtig drivkraft for den internationale handel. Forventninger om reduceret transporttid og omkostninger vil øge handlen mellem STRING-landene og dermed styrke den økonomiske aktivitet og integration af regionen. Ifølge CBRE viser analyser, at især Danmark vil opleve en positiv effekt af den betydelige påvirkning af godsstrømmene til og fra Norden.
- Rejsetiden for vejtransport mellem Skandinavien og Centraleuropa vil blive forkortet med op til 60 minutter via den nye forbindelse, siger Morten Conradsen, markedsanalytiker hos CBRE Denmark.
De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. Kurset afholdes den 5. marts 2024.
- Kombineret med den øget fleksibilitet forventes dette at resultere i en betydelig vækst i mængden af gods, der transporteres via Femern Bælt frem mod 2040, uddyber han.
En vækst i mængden af gods, der transporteres via Femern Bælt-forbindelsen, vil ifølge CBRE gøre det mere attraktivt for virksomheder at placere deres logistikaktiviteter i nærheden af forbindelsen. Det kan medføre et øget behov for industri- og logistikejendomme langs den danske strækning af E47, herunder i det eksisterende logistikhub, Sydkorridoren.
Desuden vil Femern Bælt-forbindelsen bidrage til en grønnere trafikkorridor gennem Europa, lyder det fra CBRE. Forbindelsen forventes ifølge erhvervsmæglerne at reducere både den samlede afstand, godset skal transporteres, og CO2- udledningen ved at fremme en overgang til jernbanetransport.
Med forventninger om en samlet vækst i den internationale handel er Trekantområdet også fortsat godt positioneret til at tiltrække noget af den stigende fragtvolumen.
Områdets strategiske placering tæt på E45- og E20-motorvejene, omfattende industri og tilstedeværelsen af store logistikoperatører, er vigtige drivkræfter for efterspørgslen af logistikejendomme i regionen. Regionen nyder desuden godt af et stort opland på over 1,5 millioner mennesker inden for en time på grund af de korte afstande til Aarhus, Odense og den tyske grænse, påpeger CBRE.
Den 18 kilometer lang tunnel, der bygges mellem Danmark og Tyskland, er i øjeblikket den største infrastrukturinvestering i Europa. Forbindelsen forventes at stå færdig i 2029.