Forligskredsen bag udvidelsen af Aarhus Havn har besluttet at sætte planerne på pause. Den beslutning møder hård kritik fra Dansk Industri, der slår fast, at det vil have store konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne.
Kontakt
DI - Dansk Industri
Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre i Aarhus Kommune har netop besluttet at sætte planerne om udvidelsen af Aarhus Havn på pause. Og den beslutning vil have store konsekvenser for dansk erhvervsliv, lyder det fra DI.
- Jeg er enormt ærgerlig over, at forligskredsen bag havneudvidelsen løber fra en allerede indgået aftale. Danmark er et handelsland, og vi har brug for en havneudvidelse, der sikrer dansk erhvervslivs forbindelse til hele verden via Aarhus Havn, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport og fortsætter:
- Søfragt er den mest klimavenlige og omkostningseffektive transportform af varer. Derfor er det et nederlag for dansk erhvervsliv, og det vil få negative konsekvenser for vores konkurrenceevne, som vi skal leve af i fremtiden, siger han.
Forligskredsen understreger, at staten skal engagere sig i udvidelsen af Aarhus Havn, hvis planerne skal realiseres. Og den opfordring deler Karsten Lauritzen.
- Staten bør engagere sig i udvidelsen af havne med national interesse. Jeg vil opfordre regeringen til at gøre hvad den kan, for at sikre udvidelsen her, så vi kan fremtidssikre Danmarks handels-, forsynings- og sikkerhedsmæssige hensyn, siger Karsten Lauritzen.
Direktøren understreger samtidigt, at beslutningen også vil gå ud over borgerne i Aarhus Kommune.
- Når havnen ikke udvides forsvinder finansieringen af de miljø- og biodiversitetsprojekter, der ellers var planlagt. Havneudvidelsen er selvfølgelig til gene for mange i byggefasen, men det færdige projekt ville betyde flere rekreative områder for borgerne i Aarhus og et stort naturgenopretningsområde. Derfor er et nej til havneudvidelsen også et nej til bedre vilkår for borgerne, natur og havmiljø, siger Karsten Lauritzen.