- Den ny forbindelse vil binde Nordjylland tættere sammen med resten af landet, sikre bedre muligheder for at krydse fjorden på trods af myldretid og mindske trængslen gennem Aalborg. Det er en god og vigtig beslutning, som alle nordjyske kommuner og regionen har ventet på i årevis, siger transportminister Thomas Danielsen.
Følgende partier stemte for vedtagelsen af anlægsloven: Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne.
3. Limfjordsforbindelse omfatter anlæg af en ca. 20 km lang firsporet motorvej i Egholmlinjen med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.
Motorvejen føres vest om Aalborg og hen over øen Egholm, den ene del af motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og den anden del over Nørredyb på en lavbro.
Som kompensation for inddragelsen af natur i området til anlægget etableres 1,2 millioner kvm ny erstatningsnatur, blandt andet strandeng, moser og søer. Derudover bliver 620.000 kvm landbrugsjord omdannet til natur. Projektet udlægger i alt 1,3 millioner mere ny natur, end der er i dag, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Limfjordsforbindelse har igennem et halvt århundrede været genstand for en heftig kritik fra bl.a. miljøorganisationerne på grund af af de uopretlige skader på naturen, byggeriet ifælge kritikkerne skal medføre.
Der er afsat 8,9 milliarder kr. (2024-priser) i Infrastrukturplan 2035 til projektet.
De forberedende aktiviteter forventes igangsat ved lovens ikrafttrædelse i juli, hvorefter det egentlige anlægsarbejde går i gang. Det forventes, at byggeriet vil tage 8 år.