Bygma Gruppen har købt aktiemajoriteten i Polens tredjestørste distributør af byggematerialer AB Bechcicki. Dermed får koncernen tilført en virksomhed med 20 lokationer og over 400 medarbejdere, så Bygma Gruppen nu består af 3.000 ansatte og mere end 120 forretningsenheder.

Bygma Gruppen kigger med sit opkøb af polske AB Bechcicki ud over de nordiske landegrænser. Den købte virksomhed har 20 forretninger i de største polske byer og over 400 medarbejdere.

Ifølge koncernchef for Bygma Gruppen, Peter H. Christiansen, har man med opkøbet sikret sig en sund platform for ekspansion i et attraktivt marked, hvor konsolideringen lader vente på sig. Samtidig er opkøbet en del af Bygmas strategi om at foretage langsigtede investeringer.

- I Bygma Gruppen er vi meget stolte over at kunne offentliggøre opkøbet af AB Bechcicki. Med opkøbet træder koncernen ind på et nyt marked og bliver en del af en virksomhed, vi har fulgt længe. Polen er et strategisk vigtigt marked for os, og AB Bechcicki er med sin stærke position og sit erfarne team den ideelle partner til at styrke vores ambitiøse udviklingsplaner, lyder det fra koncernchefen.

AB Bechcicki er en familieejet virksomhed, der er grundlagt af Adam Bechcicki. Med Bygmas investering i virksomheden fortsætter det på flere parametre, da Klaudiusz Bechcicki, søn af Adam, skal bestride stillingen som adm. direktør og stå i spidsen for at drive udviklingen videre i samarbejde med Bygma.

- Vi deler en fælles tilgang til måden at drive forretning på. Ligesom Bygma Gruppen er AB Bechcicki en familiedrevet virksomhed. Der er en del synergier, der kan udnyttes i forhold til blandt andet indkøb, hvor vi får mulighed for at øge indkøbsvolumen, dele viden omkring sourcing og ikke mindst åbne mulighederne for nye materialer og leverandører på tværs af landegrænser, lyder det fra Peter H. Christiansen, der fortsætter:

- Opkøbet skal ses i lyset af vores ønske om at tænke langsigtet og foretage strategiske investeringer. Med AB Bechcickis position på det polske marked og måde at drive virksomhed på, er vi overbeviste om, at der er tale om et match, der opfylder disse krav.

Yderligere vækst er målet

Salget til Bygma skyldes blandt andet, at AB Bechcicki har ønsket en professionel ejer for at maksimere sit potentiale og vokse yderligere. Her har det været helt afgørende, at man kunne finde en virksomhed, der havde det samme stærke værdigrundlag.

- Vi ser det som den helt rigtige løsning at få Bygma med som ejer. Vi har et fælles mål om at udvikle AB Bechcicki i endnu højere grad, og med Bygmas stærke kompetencer tror vi på, at det lykkes, lyder det fra Klaudiusz Bechcicki.

Han bliver afslutningsvis suppleret af Peter H. Christiansen, der peger på hvor, Bygma Gruppen kan gøre en forskel.

- Ligesom det gør sig gældende i Norden, så er bæredygtighed og digitalisering også afgørende parametre i den europæiske byggebranche. Her er vi helt fremme, og kan bidrage til udviklingen på det polske marked.

 


Relaterede konferencer

Fra 1. januar: Nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Servitutter og lokalplaner KURSUS