Der skal bygges en ny havn i Ærøskøbing, for at give plads til de 2 nye store færger. Det er den nye plan der præsenteres her til juni.

Problemet i Ærøskøbing er, at færgerne mellem Ærøskøbing og Svendborg skal sejle, mens der udygges til de 2 nye elfærger. De bliver 70 m lange, mens de nuværende er 49 m lange.

Og kajen kan ikke bare forlænges, for så bliver hele den gamle Ærøskøbing Havn lukket af, og dermed kan de store sejlskibe og lystyacter ikke lægge til.

Der skal også være plads til langt flere ventende biler og færgerne skal have stabile og lange kajkanter, så der kan lægges til også i dårligt vejr - de nuværende færger er ret korte, men lange færger får øgede problemer når vejret er dårligt.

Det er derfor planen, ifølge Ærø Dagblads oplysninger, at bygge en stor ny havn vest for den nuværende færgekaj - altså foran Netto.

Det skal understreges, at illustrationen nedenfor er en rå-skitse. Fordelen for kommunen er dog, at der ikke er naboer der vil klage - man skygger kun for Nettos udsigt, og supermarkedet er kun glade for at få flere kunder.

Godkendelser

Når havneplanerne for Ærøskøbing og Svendborg er vedtaget skal der laves en en VVM-undersøgelse, Vurdering af Virkning på Miljøet.

Og også Kystdirektoratet skal spørges.

Normalt er der store udfordringer med Kystdirektoratet når der skal bygges ved havet, men umiddelbart er anlægsarbejderne omfattet af naturbeskyttelseslovens paragraf 15b der undtager havne fra forbuddet mod tilstandsændringer.


Relaterede konferencer

Fra 1. januar: Nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Ny udbudslov KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne