Bygningen skal samle eksisterende faciliteter under ét tag og invitere fremtidens arkitekter til eksperimenterende læring. Den 4.650 kvm kubeformet bygning strækker sig over 6 etager og vil blive konstrueret i massivt træ, karakteriseret af store rumhøjder og forbundet til den historiske campus omkring skolen.
BIGs design tilfører nye undervisningsrum, værksteder og arbejdspladser til studerende ved arkitektskolen i Kansas. Skolen, der i dag er fordelt mellem 2 separate bygninger, Marvin Hall fra 1908 og Chalmers Hall fra 1978, forbindes ved hjælp af den nye bygning ved navn Makers' KUbe. Desuden moderniseres og etableres ny rumfordeling af skolens i alt 17.000 kvm. Hele projektet er udviklet i fællesskab med skolens mere end 1.300 design- og arkitektur studerende, undervisere og bestyrelsesmedlemmer.
Den kubeformede bygning er bygget af en massiv træstruktur og designet med henblik på at bruge få materialer i konstruktionen. Strukturens eksponerede føringer er inspireret af traditionelle japanske samlingsteknikker og minimerer brugen af stålplader og skruer.
Bygningens facade er af glas, hvilket giver kig til træstrukturen udefra og skaber et ternet mønster med de naturfiberelementer, som bygningen er isoleret med. Gangbroer mellem Marvin- og Chalmers Hall såvel som den nye bygning gør det nemt for studerende at bevæge sig rundt mellem skolens faciliteter. Skolens to eksisterende bygninger vil også blive renoveret af BIG for at kunne trække mere dagslys ind og forlænge deres levetid.
“Vores design til Arkitekt- og Designskolen ved Kansas Universitet gør brug af tre overordnede designgreb: bevaring, transformation og nybyggeri. The Makers’ KUbe er et byggeri tænkt som et udstillingsvindue for brug af få materialer, træ, traditionelt snedkerarbejde og robotfremstilling. Bygningens træstruktur er gjort synlig, og strukturen bidrager dermed til bygningens udtryk. En trappe løber op igennem bygningens kerne, hvori brandtrappen er placeret, og binder alle tegnesale sammen fra stue- til tagetage. Bygningen udgør et levende pensum og håndgribeliggør struktur, funktion og håndværk, der vil kunne benyttes af studerende som inspiration og afsæt i deres studier.” - Bjarke Ingels, Grundlægger og Kreativ Direktør, BIG
Bygningens 4 hjørner er vinklet indad, hvilket i stueetagen former overdækkede indgangsområder og på dens tagetage giver plads til udendørsterrasser. Den nederste etage er forbeholdt 3D-print og robotlaboratorier samt en café, hvorfra en fælles trappe snor sig op igennem hele bygningen. Store tegnesale samt rum i enkelt- og dobbelthøjde vil præge bygningens etager.
Enkeltheden i designet er skabt som svar på skolens behov for funktionelle grundrum, der gør det muligt at tilpasse bygningen til fremtidige behov. Materialer brugt til indretning af rummene vil alle være genanvendelige. Solceller vil blive installeret på tilbygningens og Chalmers Halls tag. Regnvand vil derudover blive opsamlet og genanvendt til vanding af landskabet omkring skolen.
“Vores design og plan for rumfordeling til Arkitekt- og Designskolen på Kansas Universitet har haft tre ærinder: at bevare skolens historiske bygninger, samtidig med at de moderniseres; at forlænge levetiden af de eksisterende bygninger med minimal intervention; og at udvide skolen med de nødvendige faciliteter ved brug af få materialer. Vores håb er at kunne inspirere vores fremtidige fagfæller og opmuntre dem til fællesskab og eksperimenteren.” - Thomas Christoffersen, Partner, BIG
Makers’ KUbe bliver BIGs femte undervisningsbygning i USA. BIG har i tillæg til Arkitekt- og Designskolen i Kansas bygget The Heights School i Arlington og UMass Amhersts Isenberg Innovation Hub i Massachusetts, der begge åbnede i 2019. BIGs projekter Johns Hopkins Universitys Student Center i Maryland og Claremont McKenna College Robert Day Sciences Center i Californien er under opførelse og sat til at åbne i 2025.