”Vi glæder os meget over den internationale interesse, der har været omkring formidlingen i centeret. Det bliver spændende at se de 4 teams bud på, hvordan vi skaber en fantastisk gæsteoplevelse, som både byder på leg, fordybelse og refleksion i vandnaturens tegn til gavn for borgere, besøgende og turister”, fortæller formand for bedømmelseskomitéen og borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen.
Kyst- og Lystfiskercenteret er støttet af A.P. Møller Fonden 25 millioner kr, Nordea-fonden med 19 millioner kr., staten med 22 millioner kr. og Assens Kommune med 15 millioner kr., og skal stå på Assens Havn side om side med havets forunderlige verden.
De 4 teams, som på lige vilkår er videre i konkurrencen, er:
- Atelier Brückner med Yoke Denmark: Media Planning and Production som underleverandør.
- JAC studios med teknisk og faglig støtte fra: Squint Opera Ltd, Steensen Varming og Haley Sharpe Design Limited.
- Heijmerink Wagemakers med teknisk og faglig støtte fra Torden & Lynild.
- Sarner International Limited.
Kyst- og Lystfiskercenteret i Assens udspringer af den nationale strategi for kyst- og lystfiskeri, som Assens Kommune er tovholder på.
”Visionen er, at lyde, lys, dufte og digitale simulationer skal vække de besøgenes sanseapparat. Interaktive installationer og eksperimenter baseret på den nyeste viden skal gøre de besøgende klogere på, hvordan mennesket og klimaforandringer påvirker livet og landskabet under havoverfladen. Og oplevelsen skal gerne være så stærk, at gæsten også selv får lyst til at passe på vandnaturen efter besøget”, fortæller projektchef for Kyst- og Lystfiskercenteret, Arne Kvist Rønnest.
Til september 2024 vælger bedømmelseskomitéen, hvem der vinder formidlingskonkurrencen og dermed opgaven.