Øresundsbanen med Københavns Lufthavns Station som knudepunkt er helt central for transporten af gods og mennesker mellem Danmark, det øvrige Skandinavien og Europa. Strækningen er i dag med over 6.000 tog om måneden en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i landet, og der vil komme yderligere jernbanetrafik, når Femern Bælt-tunnelen til Tyskland åbner i 2029.
For at sikre kapaciteten på strækningen udvider Sund & Bælt derfor i de næste 2 år Københavns Lufthavns Station. Det omfatter blandt andet etablering af 2 nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.
Overborgmester Lars Weiss fremhævede i sin tale betydningen af en nemmere adgang for togrejsende til og fra Københavns Lufthavn.
"Dette er ikke alene et vigtigt projekt for København, men for hele regionen. Med udvidelsen af Københavns Lufthavns Station forbedrer vi adgangen til lufthavnen og gør det muligt for rejsende at vælge en miljørigtig og effektiv rejseform”, sagde Lars Weiss.
Hos bygherren Sund & Bælt understregede administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen, vigtigheden af projektet og sammenhængen til Europa.
“Strækningen her er ikke kun vigtig for Danmark. Den er vigtig for Europa. Den indgår i det transeuropæiske transportnet som den akse, der binder det øvrige Skandinavien sammen med Europa. Derfor er udvidelsen også et vigtigt projekt støttet af EU”, sagde Mikkel Hemmingsen.
Aarsleff er entreprenør på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station, der forventes at stå klar i slutningen af 2026.
Projektet er medfinansieret af EU.