I 2014 øremærkede den tidligere SR-regering 17,5 millioner kr. i finansloven til at udarbejde et beslutningsgrundlag for et sammenhængende letbanenet i Storkøbenhavn. Den droppes dog til stor fortrydelse for Københavns teknik- og miljøborgmester.

Købehavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ærgrer sig ifølge Ingeniøren over transportminster Hans Christian Schmidts beslutning om at droppe en analyse af mulighederne for et sammenhængende net af letbaner og højklassede BRT-busser (Bus Rapid Transit) i Storkøbenhavn.

- Ministeren dropper en analyse, der kunne have gjort os alle sammen klogere på, hvordan vi får skabt bedre mobilitet i hovedstaden. Og jeg forstår ikke, at en minister mener, at det kan være tilfredsstillende for beslutningstagerne på Christiansborg og her i hovedstaden, siger Morten Kabell til avisen.

NB! Ny udbudslov og ændringer i tilbudsloven. Seminaret afholdes d. 26. november 2015.

Teknik- og miljøborgmesteren så hellere, at man droppende undersøgelserne af den havnetunnel, som blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009. selvom beregninger fra Grontmij har vist, at den over en 50-årig periode vil have en samfundsøkonomisk værdi på 3,9 milliarder kr.

- Det ville give bedre mening, fordi vi allerede ved fra Trængselskommissionen, at en havnetunnel ikke vil give mindre trafik og højere fremkommelighed i København, men til gengæld vil koste over 20 milliarder kr. at gennemføre. Så der er ikke megen ny viden at hente dér, siger Morten Kabell.

Regeringen skulle bidrage med 17,5 millioner kr. til analysen af letbanenettet i Storkøbenhavn, mens Region Hovedstaden skulle bidrage med 10 millioner kr. Selvom analysen ikke bliver gennemført, fortsætter Københavns Kommune med at analysere på mulighederne for at forbinde en letbane i Ring 3 med Nørrebro Station via endnu en letbane.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 milliarder kr.