Efter godt 3 års ombygning står det ombyggede Nørreport nu klar til brug af både Københavnere og de mange daglige rejsende. Danmarks travleste trafikknudepunkt har fået et markant løft og er blevet ombygget til en stor sammenhængende plads med nye tage og bygninger og langt bedre forhold for cyklisterne.

Stationens betonkonstruktion er blevet renoveret, fjerntogsperronen fornyet og ventilationen markant forbedret. Lørdag den 10. januar 2015 indvies det ombyggede Nørreport.

- Efter et godt og frugtbart samarbejde mellem Københavns Kommune, Banedanmark og DSB, står vi nu klar til tiden med en fuldstændigt forandret plads og station med et let og lyst udtryk, som forhåbentlig vil glæde både københavnerne og alle de rejsende, der hver dag bruger stationen, siger administrerende direktør Jesper Hansen fra Banedanmark.

En af de store udfordringer under den 3 år lange byggeproces har været at holde stationen i drift, mens den blev bygget om. Og så er 3 år lang tid at være nabo og erhvervsdrivende ved en stor byggeplads.

NB! Milliardinvesteringer i parkering 2015-2025. Konferencen afholdes d. 25. februar 2015.

- Hver dag bruger cirka 250.000 mennesker Nørreport. Vi har gjort vores bedste for at tage hensyn til vore omgivelser mens vi har arbejdet, men det er klart, at vi har trukket veksler på både naboernes og de rejsendes tålmodighed, siger projektchef på Ny Nørreport Mikael Bredsdorff.

Københavns overborgmester Frank Jensen er også glad for det færdige resultat.

NB! Udvikling af Nordhavn for 90 milliarder. Konferencen afholdes d. 29. januar 2015.

- Nørreport Station er et af Københavns mest travle trafikknudepunkter og ombygningen har været en lang og hård proces for både de rejsende, naboerne og butikkerne i området. Men nu står Nørreport endelig færdig, og resultatet er imponerende flot. Jeg er glad for, at vi nu kan åbne en ny og markant bedre Nørreport Station til glæde for både de mange tusinde, der hver dag kommer rejsende med tog, metro og bus, og alle dem, der bare kommer forbi Nørreport, lyder det fra overborgmesteren.

Det er Banedanmark, DSB og Københavns Kommune, der i fællesskab har ombygget Nørreport. Rådgivere på opgaven er Grontmij, Gottlieb Paludan Architects/COBE samt Rambøll. Aarsleff-Rail Nørreport er hovedentreprenør. Per Aarsleff og Aarsleff Rail videreførte ombygningen efter konsortiepartnerens E. Pihl & Søn konkurs i 2013.


Relaterede konferencer

Ny udbudslov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Aalborgs massive udviklingsprojekter