Støj fra metrobyggeriet påvirker ikke boligpriserne i de berørte områder, men når metroen først er bygget, stiger boligpriserne ofte i nærheden af stationerne.

Mange af de boligejere, der kommer til at bo under 300 meter fra en kommende metrostation, kan se frem til en værdistigning på deres ejerlejlighed. Det viser en undersøgelse fra Boligsiden.dk af prisudviklingen de seneste 12 år af de ejerlejligheder, der i dag ligger i nærheden af stationerne på metrolinjerne M1 og M2. De ligger 6 procentpoint højere end niveauet i området.

Andre steder er priserne er steget langt mere, efter at der er blevet etableret en metrostation. De lejligheder, der ligger nær metrostationen Øresund på Amager, har således salgspriser, som ligger 40 procent over niveauet for bydelen.

NB! Udvikling af byrum - idé, eksekvering og perspektiver. Konferencen afholdes d. 10. september 2015.

- Ved Øresund station er det meget tydeligt, at metroen har haft stor betydning. Ved andre metrostationer følger prisudviklingen på lejligheder, der ligger i umiddelbar nærhed af stationen, bydelen generelt. Ofte er der mange andre forhold, der påvirker prisen. For eksempel har det ikke haft den store betydning for prisudviklingen, at der er kommet en metrostation ved Nørreport station, som i forvejen var et trafikknudepunkt, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Der, hvor det er tydeligst, at priserne er steget i forbindelse med Metrobyggeriet, er ifølge Boligsiden.dk de stationer, hvor bussen tidligere har været eneste andet bud på offentlig transport, og hvor der ikke har været andre forhold, der har kunnet påvirke priserne. Samtidig er der områder, hvor metrostationerne ligger så tæt, så hele området har fået et løft og ikke kun lejlighederne i umiddelbar nærhed af stationen.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 milliarder kr.

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS