Anlæggelsen af letbanen i Aarhus er i fuld gang, og der vil ligeledes blive anlagt letbaner langs Ring 3 i hovedstaden samt i Odense og Aalborg. Det sætter gang i byudvikling i områderne langs linjeføringerne.

I Aarhus anlægges 12 kilometer ny letbane i midtbyen, som bliver forbundet med Odder- og Grenaabanen, så der i alt bliver 110 kilometer letbane med 51 stoppesteder, når letbanen åbner i 2017.

NB! Byens Ejendom afholder konferencen: Byudvikling for milliarder i Gladsaxe. Konferencen afholdes d. 15. januar 2015.

Når letbanen lags Ring 3 på Vestegnen er færdigbygget i 2020/21 kommer den til at køre fra Lyngby til Ishøj over en strækning på 27 kilometer med 27 forskellige stationer.

Letbanen i Aalborg bliver 12 kilometer lang med 24 stationer og vil forbinde Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet med Midtbyen og Vestbyen via Boulevarden.

NB! Byens Ejendom afholder konferencen: Aalborg investerer 51 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 30. oktober 2014.

Endelig får Odense en 14 kilometer lang letbane med 26 stationer, som vil køre fra Tarup til Hjallese Station og blandt andet forbinde Odense Banegård med Syddansk Universitetscenter.

De 4 letbaner vil give byudviklingen i områderne langs linjeføringen et boost. Det fortæller
Torben Christensen, der administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark, til Berlingske Tidende.

NB! Byens Ejendom afholder konferencen: Boligmarkedet til 40 milliarder kr. i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 29. oktober 2014.

- En letbane flytter grænserne for, hvad der bliver investeret i. Hvis nogen vil bosætte sig, og nogen vil drive deres virksomhed med kontor eller fabrik, bliver der også investeret i ejendomme, siger han til avisen.

Ifølge avisen spår Region Hovedstaden og staten, at der kommer op imod 20.000 ekstra arbejdspladser tæt ved letbanen langs Ring 3 frem til 2032, ligesom kommunerne, som banen føres gennem, vil få yderligere 20.000-40.000 indbyggere.

NB! Byens Ejendom afholder konferencen: Almene boliger for milliarder i Odense og Trekantområdet. Konferencen afholdes d. 28. oktober 2014.

Boliger og ejendomme ved stationerne stiger ofte 5-10 procent i værdi, og ifølge Chris­tian Wichmann Matthiessen, professor i byudvikling fra Københavns Universitet, har det blandt andet en psykologisk forklaring.

- Letbanen er et kompromis mellem bus og metro. Den er væsentlig billigere i anlæg og drift end metro, men med eget tracé er den en forbedring af busdriften og kan trække flere passagerer til. Der er også psykologi forbundet med, at man kan se skinnerne, stationerne eller stoppestederne, siger han til Berlingske.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i København frem til 2030