Odense Letbane har besluttet sig for at ændre strategien, når opgaven med at skabe og drive byens letbane til 3 milliarder kr. skal udbydes til leverandører fra hele verden. I stedet for at udbyde både anlæg af baneforløbet, levering af togsæt og drift af letbanen som én samlet entreprisebliver den nu delt op i 4 mindre entrepriser.

Udbuddet af Odense 14 kilometer lange letbane opdelse i de 4 delentrepriser anlæg, transportsystemer, togsæt og drift. Valget om at skifte spor er truffet for at sikre, at budgettet for letbanen kan blive overholdt.

Tanken om at udbyde både anlæg, leverancer og drift i én samlet totalentreprise var, at det kunne minimere risici og være garant for en driftssikker løsning for Odense – fordi leverandørerne skulle påtage sig et fælles ansvar for i et konsortium om at bygge, levere og drive letbanen.

NB! Byudvikling for 30 milliarder i Odense. Konferencen afholdes d. 5. maj 2015.

Siden har en række af de store aktører dog tilkendegivet, at den samlede entreprise i et konsortium er forbundet med for stor en risiko for dem – især fordi gevinsten ved et relativt lille udbud som Odense Letbane ikke står mål med risikoen. Odense Letbanes har foretaget en massiv, opsøgende indsats hos aktørerne. Men indtil videre har kun et enkelt konsortium af virksomheder tilkendegivet, at det har til hensigt at komme med et bud på letbanen.

- At der kun kommer ét bud er noget, vi for alt i verden vil undgå. Vi anslår, at det kan gøre projektet op til 45 procent dyrere, end hvis der er andre bud i puljen. Ved at splitte entreprisen op, tror vi på mindst 3-5 bud inden for hver af de 4 entrepriseopgaver, så der kommer omkring 20 bud i alt. Derfor ændrer vi nu strategi. Det handler ganske enkelt om godt købmandsskab, for maksimal konkurrence vil give den skarpeste pris, slår letbanechef Mogens Hagelskær.

- Derudover giver opsplitningen i 4 entrepriser os den fordel, at vi direkte styrer de enkelte opgaver, ligesom det giver os større valgfrihed. Vi kan for eksempel vælge lige præcis dét tog, vi allerhelst vil have, fordi vi ikke skal vælge en samlet pakke, uddyber han.

At udbuddet bliver splittet op i 4 forventes også at gøre det lettere for interesserede leverandører at byde ind på opgaverne, fordi de kan nøjes med at involvere sig i det, de har ekspertise i. Det glæder borgmester Anker Boye.

NB! Infrastruktur til 310 mia. og byudvikling. Konferencen afholdes d. 21. maj 2015.

- Det kommende byggeboom i Odense skulle også gerne komme de fynske virksomheder og de dygtige, fynske ledige til gode. Det positive ved at dele den samlede entreprise op er, at det gør det nemmere for danske virksomheder at byde ind. I stedet for at skulle finde sammen med store og internationale spillere i et konsortium kan virksomhederne nu byde ind på de forskellige enkeltopgaver, siger borgmesteren.

- Det er vigtigt at slå fast, at det, der skal bygges, er det samme – der flyttes kun rundt på ansvaret for de forskellige opgaver. Vi skal stadig have den bedst mulige letbane til prisen. Og det kan vi få, fordi Odense Letbane nu udviser rettidig omhu.

Det er stadig forventningen hos Odense Letbane, at letbanen står klar til drift i 2020. Samt at budgettet på 3 milliarder kr. bliver overholdt.


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Den nye Planlov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Fremtidens betonbyggeri

Boligudvikling i Jylland