Bygherren Vejdirektoratet har nu overdraget det 32.000 kvm store Statens Naturhistoriske Museum til Københavns Universitet. Med de nye museumsbygninger bliver Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have samlet til ét museum.
Kontakt
Vejdirektoratet
Københavns Universitet får med byggeriet ca. 32.000 kvm fordelt mellem nye underjordiske udstillingsrum og eksisterende bygninger, der tidligere husede Polyteknisk Læreanstalt, som er ombygget til museumsformål, mens der i Sølvtorvskompleksets gård er opført en ny sal. Det skriver Vejdirektoratet i en prsessemeddelelse.
Vejdirektoratet har været bygherre på byggeriet siden 2018, da direktoratet overtog byggeriet fra Bygningsstyrelsen. Første spadestik blev taget i 2019, og med overdragelsen kan Københavns Universitet tage bygningen i brug og begynde fasen med etablering af et nyt nationalt museum for naturen.
”Det er ikke ofte, at der bliver bygget nye museer i den størrelse i Danmark, og det har været en meget spændende opgave for os. Det er nogle fantastiske rammer, vi har bygget til Københavns Universitet, og vi er glade for, at vi nu har overdraget til brugeren, så bygningen kan indrettes med museumsudstillinger,” siger anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen, Vejdirektoratet.
”Det er et museum i verdensklasse, vi kommer til at lave her. Jeg glæder mig umådeligt meget til den dag, vi kan begynde at byde gæster indenfor om nogle år", udtaler rektor Henrik C. Wegener, Københavns Universitet.
Københavns Universitet vil opbygge udstillinger i de nye rammer og flytte ind i laboratorier/undervisningslokaler. Sammen med opbygning af udstillingen flyttes en del af museets samlinger ind i de nye magasiner. Der skal indrettes butik, billetsalg, café og meget mere.
Det nye Statens Naturhistoriske Museum er finansieret af Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Det Obelske Familiefond samt Københavns Universitet og staten.
Lundgaard & Tranberg Arkitekter har sammen med EKJ Rådgivende Ingeniører været totalrådigiver på projektet, og Per Aarsleff har været hovedentreprenør.
Den oprindelige budgetramme var på 1,2 milliarder kr., de faktiske omkostninger har dog overskredet beløbet, oplyser Vejdirektoratet.