Butikscentret har 11 millioner besøgende årligt, men der er sket meget gennem de seneste 20 år.
Bruuns Galleri fylder 20 år i år. Ifølge Steen & Strøm er det 90.000 kvm store butikscenter med i alt 105 butikker det bedst besøgte i Danmark. Centret ligger i tilknytning til banegården i Aarhus.
- Der er flere parametre, som vi kan måle succesen i Bruuns Galleri på. Blandt andet hæfter jeg mig ved, at over 20 butikker har været hos os i alle 20 år. Vi har ligget på en udlejningsprocent på et yderst tilfredsstillende niveau i forhold til det udlejede areal gennem alle årene. Antallet af gæster, som besøger os har ligget stabilt på 11 millioner om året i de seneste 10 år, undtaget i corona-perioden selvfølgelig, siger Regional Center Manager Claus Brændgaard.
Bruuns Galleri slog dørene op den 12. oktober 2003. Bygningen var på det tidspunkt den største ejendomsinvestering i ét byggeri. Den kostede 1 milliard kr., oplyser Steen & Strøm.
- Vi arbejder hele tiden på at skabe det bedste butiksudbud, så det forbliver varieret, aktuelt og interessant for gæsterne. De fysiske rammer er selvfølgelig også vigtige, og jeg synes faktisk, at vi holder os godt. Vi ser yngre ud end de 20 år, når man går en tur på gangene her i Bruuns Galleri. Det sker i tæt samspil med butiksejere, som også hele tiden opdaterer deres butikker, så de står moderne og inspirerende, siger Claus Brændgaard.
Aarhus: De store projekter. Konferencen afholdes den 22. maj 2024.
Han påpeger, at detailhandlen har været igennem en revolution i de 20 år, siden Bruuns Galleri åbnede.
- De sociale medier er blevet et brandingunivers, som vi jo slet ikke kunne have forestillet os tilbage i 2003. Nu er vores digitale tilstedeværelse blevet det vigtigste parameter i forhold til at stå forrest i folks bevidsthed. Før det udgav vi et katalog en gang om måneden, nu er vi i stedet aktive døgnet rundt. Vi har inspiration til kunderne i dag, som vi på ingen måde kunne have forestillet os i starten. Ingen ville for eksempel have forudset, at vi i dag har en pakkeshop og 3 pakkebokse i centret, og her udleveres 100.000 pakker om året, forklarer Claus Brændgaard.
- Internettets webshops har fyldt meget i vores bekymringer gennem årene, men det har jo vist sig, at det sociale i at shoppe med venner og veninder, samt muligheden for fysisk at se, prøve og røre tingene og personlig rådgivning stadig er meget vigtig for folk. I dag lever webhandlen og salget i de fysiske butikker som hinandens medspillere og ikke som modstandere, som detailhandlen gik og frygtede i mange år, uddyber han.
Bruuns Galleri er en del af Steen & Strøm. Klépierre har en kontrollerende andel i Steen & Strøm på 56,1 procent. Klépierres portefølje er vurderet til knap 145 milliarder kr. og omfatter store butikscentre i 13 lande i Europa.