I løbet af de næste år bliver 2 vejbaner på Randersvej og Nørrebrogade i Aarhus ændret til letbanespor. Det første anlægsarbejde begynder i slutningen af oktober 2014, hvor Aarhus Letbane anlægger 2 nye tunneller mellem universitetet og universitetshospitalet på Nørrebrogade.

I oktober begynder det første anlægsarbejde til Aarhus Letbane på strækningen fra Nørreport over Nørrebrogade og Randersvej frem til Nehrus Allé. Det sker, når Aarhus Letbane går i gang med at anlægge 2 nye tunneller og bygger elevatorskakt i den eksisterende tunnel mellem Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital på Nørrebrogade.

Anlægsarbejdet kommer til at genere trafikken på Nørrebrogade imellem Nordre Ringgade og Vennelyst Boulevard, hvor vejbanerne vil være spærret i takt med, at tunnelrør graves ned. Der bliver desuden en del anlægsstøj, når der skal rammes spuns og pæle for at stabilisere tunnellerne.

NB! Rådgiveransvar mellem byggeprojektets parter (Aarhus). Seminaret afholdes d. 5. februar 2015.

- Anlægsarbejdet vil give gener for både naboer og trafikanter i området, det tør jeg godt love. Og arbejdet med tunnellerne er kun begyndelsen på et længerevarende vejarbejde på Nørrebrogade og Randersvej, som skal resultere i, at Danmarks første letbane kan køre i Aarhus i 2017. Så vi håber, at byens borgere og trafikanter vil væbne sig med tålmodighed, siger anlægschef i Aarhus Letbane, Jørgen Hansen.

For at sikre, at der hele tiden er 2 vejbaner farbare i hver retning, bliver anlægsarbejdet udført i 3 sektioner på tværs af vejen. Anlægsarbejdet udføres i 2 vejbaner ad gangen, og imens ledes trafikken over i de øvrige 4 vejbaner – 2 i hver retning. Biler og busser kommer til at dele vejbaner, ligesom det var tilfældet, inden busbanerne blev taget i brug i 2013. Den nuværende hastighedsgrænse bliver sat ned, og særligt i myldretiden kan det øge rejsetiden på strækningen.

Anlægsarbejdet med tunnellerne forventes afsluttet i foråret 2015, hvor arbejdet med at skabe Letbanens fundament – en sporkasse til selve transportsystemet – går i gang. Sporkassen skal placeres i de 2 midterste vejbaner fra Nørreport ad Nørrebrogade og Randersvej til Nehrus Allé. Først herefter kan anlægget af selve transportsystemet – skinner, køremaster og perroner – begynde.

NB! Boligmarkedet til 40 milliarder kr. i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 29. oktober 2014.

– Det er et stort og omfattende anlægsarbejde, som naturligvis vil medføre forandringer for borgere og trafikanter i området omkring Randersvej, der må betegnes som en central færdselsåre i byen. I sagens natur anlægges Letbanen der, hvor der i forvejen er mange trafikanter. Men vi gør, hvad vi kan for at minimere generne og glæder os til i 2017 at præsentere en miljøvenlig og komfortabel letbane med op til 8 afgange i timen, tilføjer Jørgen Hansen.

I alt anlægges 110 kilometer letbane i hele Aarhusområdet. Letbanen får 51 stoppesteder. Grenaabanens og Odderbanens nuværende stoppesteder bevares, og dertil kommer 18 stoppesteder på den nye strækning. Letbanen  har et samlet anlægsbudget på 3 milliarder kr., og kan senere udbygges med yderligere etaper.


Relaterede konferencer

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Ny udbudslov KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Den nye Planlov KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS