Ifølge en ny rapport fra EjendomDanmark er butikstomgangen nu på det højeste niveau siden 2021.
Tomme butiksfacader præger i stigende grad det danske bybillede. Det viser en ny rapport fra EjendomDanmark, der netop har opgjort den såkaldte butikstomgang til den højeste i 2 år.
Tomgangen, der beskriver omfanget af ledige butikslejemål, er steget til 7,6 procent i 4. kvartal, hvilket er en kvartalsvis stigning på 0,4 procentpoint og en stigning på 0,9 procentpoint i forhold til oktober 2022.
Til sammenligning er det historiske gennemsnit for butikstomgangen i perioden 2000-2023 på 6,7 procent.
- Landets 2 største byer har begge oplevet væsentligt flere ledige butikslokaler i den seneste tid, og det er det, der især påvirker det landsdækkende gennemsnit, siger Bjarke Roed-Frederiksen, der er økonomisk konsulent i EjendomDanmark.
- De fysiske butikker har længe kæmpet med internetbutikkerne om de handlendes gunst. Læg dertil, at begge butikstyper har lidt under vigende salg i takt med tiltagende inflation. Omstruktureringer i flere af de store supermarkedskæder fører også til midlertidig tomgang, mens butikker skifter indretning og navn på facaden,
I Aarhus er tomgangen steget fra 7,2 til 8,3 procent det seneste kvartal, imens den for det øvrige Midtjylland er uændret.
- De mindre butikker i Aarhus må finde sig i, at en større del af salget flytter mod de store butikscentre i omegnen af Aarhus og over på internettet. Mens der fortsat er god efterspørgsel efter lejemål indrettet til for eksempel frisører, skønhed og helse, har tøj-, legetøj og skobutikker det sværere, siger Bjarke Roed-Frederiksen.
Branding - sådan får du solgt dit byggeprojekt. Konferencen afholdes den 7. december 2023.
Samme tendens ses i hele Region Hovedstaden, hvor der også er blevet flere ledige butikslejemål. Det gælder særligt i København centrum. I indre by har der været en kvartalsvis stigning på 0,9 procentpoint, hvilket betyder, at tomgangen for området nu er på 8,2 procent.
- Butikslivet i København er naturligvis også ramt af de ændrede forbrugsmønstre med øget handel i store butikscentre og online. Selvom turismen i København er ved at vende tilbage efter corona-årene, er der fortsat langt færre krydstogtsturister end før corona. Det rammer især de allermest centralt beliggende butikker, siger Bjarke Roed-Frederiksen.
I øvrige Københavns Kommune er butikstomgangen steget med 0,2 procentpoint til 5,9 procent.
Regionen med den højeste tomgangsprocent er fortsat Region Sjælland. Her er tomgangen nu på 8,7 procent, hvor den i sidste kvartal blev opgjort til 8,5 procent.
For Vest- og Sydsjælland er tomgangen på 10,4 procent, imens den for Østsjælland er under landsgennemsnittet med 6,8 procent.
- Det indikerer, at man nogle steder i udkantsområderne også oplever udfordringer med at tiltrække lejere til butikslokaler. Og at efterspørgslen efter butikslejemål endda er endnu mindre end i de større byer, siger Bjarke Roed-Frederiksen.