Ny lynladestation er udformet som et cirkelformet konstruktion er beklædt med træ, der kan skærme mod vind og vejr.
Som led i udvidelsen af netværket af offentlige ladestandere kunne energikoncernen EWII den 12. december 2023 indvie stor lynladestation med plads til 16 bilister ad gangen ved P12 i Københavns Lufthavn.
Med den nye lynladestation ved lufthavnen vil det tage en bilist omkring 20-30 minutter at lade batteriet på sin elbil fra 10 til cirka 80 procent.
- Når flere får behov for at lade elbilen løbende, stiller det også krav til, hvordan man udnytter ladetiden. Derfor har vi designet en lynladestation med tanke på, at ventetiden skal være en værdiskabende oplevelse, hvor man kan bruge tiden til at strække benene og få lidt luft til hovedet, ordne lidt arbejde eller få sig en snak med en af de andre elbilister, fortæller Jacob Ulvsrod Sørensen fra RUM, der er arkitekten bag designkonceptet som er udviklet med afsæt i feltstudier af elbilisters behov og en grundig involverings- og designproces med EWII.
Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse. Kurset afholdes den 22. oktober 2024.
Ét andet vigtigt fokus i designkonceptet for lynladestationen har været at skabe et skalerbart og letgenkendeligt design, der forener behovet for, at bilister oplever ladesituationen som både nem, tryg og komfortabel.
Derfor opføres lynladestationen ved Københavns Lufthavn som en cirkelformet konstruktion med et værn af arkitektur trælameller, der kan skærme mod vind, vejr og det omkringliggende miljø samtidig med, at masser af lys lukkes ind.
Lynladestationen, der rummer 8 lynladere på 360 kilowatt, hvor hver kan lade 2 elbiler ad gangen, er designet med et udpræget skandinavisk udtryk, hvor naturlige materialer er gennemgående træk. Den cirkelformede konstruktion er beklædt med træ, og de overdækkede ladepladser og opholdsområder har fået sedumtag for især at optage nedbør og fremme levevilkårene for insekter og fugle.