Det næstbedste resultat i virksomhedens historie samt rekordomsætning og -indtjening i en række kæder banede vejen for, at Salling Group kom markant styrket ud af 2019. Omsætningen steg til 56,7 milliarder kr., mens EBIT steg til knao 2,3 milliarder kr. eller 4 procent af omsætningen.
Salling Group kan se tilbage på et 2019, hvor omsætning og indtjening steg til rekordniveau i en række kæder, og en række strategisk vigtige beslutninger blev gennemført. Fraregnet aktiviteterne i frasolgte Netto Sverige steg Salling Groups omsætning med 838 millioner kr., eller 1,5 procent, til 56,7 milliarder kr. Korrigeret for effekten af IFRS 16 steg EBIT med 52 millioner kr., mens ROIC (eksklusive IFRS 16) med 16,4 procent (14,7 procent) nåede sit højeste niveau i 8 år. EBITDA, korrigeret for IFRS 16, steg i 2019 til godt 3,1 milliarder kr. svarende til 5,9 procent af omsætningen.
Salling Group tilbagebetalte 2,7 milliarder kr. i realkreditlån i 2019, hvilket stiller virksomheden i den stærkeste finansielle situation siden finansieringen af tilbagekøbet af aktierne fra A.P. Møller-Mærsk i 2014 og 2017.
I lyset af den hårde konkurrence på alle virksomhedens markeder, og de mange strategiske tiltag, der også blev gennemført, er resultatet for 2019 meget tilfredsstillende. Salling Group gennemførte i 2019 frasalget af Netto Sverige med en samlet gevinst i regnskabet på 969 millioner kr.
Årets resultat efter skat forøgedes til historisk høje 2,421 milliarder kr. (eksklusive IFRS 16) inklusiv indtægten fra salget af Netto Sverige, hvilket er det næsthøjeste resultat i virksomhedens historie. Uden at indregne frasalget steg resultatet til 1,452 milliarder kr. (eksklusive IFRS 16).
– Der er tale om et stærkt år, hvor fremgangen blev drevet af vores kerneforretning både i Danmark og i udlandet. Netto Danmark leverede sit bedste år i kædens historie og præsterede i lighed med Føtex sin højeste indtjening nogensinde. Samtidig leverede Netto Polen og Salling Stormagasiner også omsætningsrekorder. Med den udvikling i ryggen kan vi fortsætte med at investere i lavere priser og bedre indkøbsoplevelser for kunderne på tværs af vores kæder, ligesom det gør os i stand til sammen med leverandører og samarbejdspartnere at tage endnu mere ansvar for de samfund, vi er en del af, siger administrerende direktør i Salling Group Per Bank.
Sidste år blev BR-kæden føjet til Salling Groups aktiviteter. Varelageret og rettighederne til BR-brandet blev opkøbt og gjorde Salling Group i stand til at åbne 26 legetøjsbutikker over hele landet samt en BR-webshop. Udrulningen af BR og det nye Netto 3.0-koncept, hvor butikkerne er indrettet mere imødekommende, moderne og med øget fokus på frugt og grønt samt økologi, fortsætter for fuld kraft i år. Alene i 2020 planlægger Salling Group at investere mere end en milliarder kr. i udrulningen af det nye Netto-koncept på tværs af de 3 lande.
De økonomiske effekter af Coronakrisen, og omfanget af kampen mod spredning af COVID-19, er fortsat uvisse, hvilket gør det vanskeligt at fastlægge præcise forventninger for 2020. De langvarige påvirkninger af forbrugertillid, købelyst og prisniveau er ubekendte faktorer, der gør det usikkert på nuværende tidspunkt at spå om resultatet ved årets afslutning. Til gengæld giver Salling Groups administrerende direktør en klar garanti for de næste måneder:
Salling Group har iværksat en lang række initiativer for at afbøde effekten af Coronakrisen – herunder tilsidesat kredittiden for allerede modtagne fakturaer fra små og mellemstore leverandører og herudover straks-betalt et beløb på 500 millioner kr. for at forbedre likviditeten hos disse leverandører.