Råhuset til et nyt terminalområde i Københavns Lufthavn står færdigt, og det er netop blevet fejret ved et rejsegilde på byggepladsen.
Kontakt
Københavns Lufthavn
Det er et af de største byggerier i lufthavnens historie. Et nyt terminalområde i lufthavnens centrum mellem finger B og C, der vil gøre passageroplevelsen i Nordens største lufthavn endnu bedre. Byggeriet på syv etager vil give 60.000 nye kvm til lufthavnen.
Prisen på byggeriet er omkring 5 milliarder kr. Dele af det nye terminalområde vil stå klar i 2027, mens det endelige byggeri er færdigt i 2028.
”Vi fremtidssikrer Københavns Lufthavn ved at udbygge og ombygge et af de mest centrale steder i lufthavnen. Vi skaber mere plads til de rejsende i lufthavnen og gør terminalområdet endnu mere indbydende med masser af plads, lys og luft, så passagererne får en behagelig start på deres rejse”, siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.
Antallet af fly i Københavns Lufthavn er stort set det samme som i midten af 1990’erne, men i samme periode er antallet af passagerer fordoblet. Det har lagt pres på essentielle funktioner som bagageudlevering og paskontrol.
Derfor vil der i forbindelse med det nye terminalområde blive bygget en dobbelt så stor bagageudlevering, kapaciteten i paskontrollen i finger C bliver øget, og så bliver passageroplevelsen løftet til et nyt niveau, hvor mere plads, lys, luft og en have, der går gennem alle etager i bygningen, vil danne rammen om turen ud i verden.
”Det er et fantastisk byggeri, som vi er meget stolte over. Vi er nået rigtig langt, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat, men der er et par år endnu med fokus på styring af byggeriet og indretning af området. Byggeriet betyder også, at de fleste passagerer vil opleve en lufthavn under forandring, hvor en del af det eksisterende terminalområde er lukket af. Vi sørger for, at byggeriet medfører så få gener for passagererne som muligt”, siger Christian Poulsen.
Det nye byggeri måler 180 gange 60 m, og 25 m i højden. Hele konstruktionen er designet luftigt og fleksibelt, så den kan blive ombygget i fremtiden, hvis der bliver behov for det. De lange gitterdrager med et frit spænd på op til 60 m bærer loftet og sikrer, at bygningen har så få bærende søjler som muligt. Det er med til at give passagererne en glidende og overskuelig oplevelse i det nye terminalrum.