HusCompagniets B2B afdeling har udviklet et rækkehusbyggeri med et væsentligt lavere klimaaftryk end det gennemsnitlige danske boligbyggeri.
Kontakt
HusCompagniet
Byggeriet har fået navnet Morrow, og vil fremadrettet være HusCompagniets innovationsplatform indenfor bæredygtige tiltag til B2B-markedet.
Morrow er HusCompagniets nye rækkehuskoncept der er bygget med træ som kernekomponent, og er produceret og udviklet på HusCompagniets egen fabrik i Esbjerg. Med et klimaaftryk på 3,3 kg CO2e/kvm/år ekskl. drift og 3,9 kg CO2e/kvm/år inkl. drift med varmepumpe som varmekilde.
Dette ligger væsentligt under mange andre boligbyggerier, der i gennemsnit udleder 9,6 kg CO2e/kvm/år. Samtidig holder rækkehustypen Morrow sig også langt under de justerede klimakrav for enfamiliehuse og rækkehuse på 6,7 kg CO2e/kvm/år, der træder i kraft fra midten af 2025.
”Som Nordens største husbygger har vi et ansvar og et ønske om at bidrage til at udvikle byggebranchen indenfor mange områder og i særdeleshed indenfor bæredygtighed og den grønne omstilling. Derfor har vi siden 2019 arbejdet med bæredygtighedstiltag som en integreret del af vores strategi, og det er en vigtig milepæl for os, at vi i dag kan præsentere Morrow. Vores målrettede arbejde med bæredygtighedstiltag i hele virksomheden fortsætter, og vi ser kun det her som begyndelsen”, fortæller Groadm. direktør i HusCompagniet Martin Ravn-Nielsen.
Morrow er designet til at kunne skaleres og har også en hurtigere byggetid i forhold til et traditionelt rækkehusbyggeri. Ambitionen er, at Morrow fremadrettet bliver en innovationslinje, hvor HusCompagniet i større skala kan afprøve og implementere nye tiltag og indsigter. Indsigter der eksempelvis kunne komme fra HusCompagniets nyligt annoncerede samarbejde med Velux Gruppen omkring Living Places konceptet.
”Byggeriets klimaaftryk bliver afgørende for fremtidens byggeri og boliginvesteringer, og med Morrow har vi lavet et kommercielt og skalerbart rækkehuskoncept til professionelle ejendomsudviklere og investorer, der qua et betydeligt lavere klimaaftryk også er med til at fremtidssikre deres investering. Vi har en ambition om at være den foretrukne samarbejdspartner indenfor attraktive rækkehusprojekter i hele landet, og med Morrow har vi vist, at det kommercielle ikke behøver være en modsætning til bæredygtighedstiltag, når det gælder byggeriet", fortæller Christopher Tranæs, projektudviklingsdirektør i HusCompagniet.
Morrow rækkehuskonceptet er klar til at blive sat i produktion som totalentrepriser. Prismæssigt ligger Morrow rækkehusene på samme niveau som et konventionelt rækkehusbyggeri, hvilket HusCompagniet håber på, kan være med til at sætte hurtigt gang i efterspørgslen. Samtidig kan Morrow både blive Svanemærket og DGNB-certificeret, og med træfacader falder de arkitektonisk smukt ind i de fleste landskaber. Ambitionen er, at man allerede i 2025 vil kunne se de første påbegyndte eksempler på byggeriet flere steder i landet.