Bureaukratisk enevælde afskaffes: Byens Ejendom bringer her en oversigt over de nye afgørende regler for byggeriet, som træder i kraft allerede 1. januar. De kommer fordi certificeringsreglerne for både brand og konstruktioner har haft ødelæggende virkning for fremdriften af byggerier.
Kontakt
Social- og Boligstyrelsen
Signe Maria Trane-Andersen
siml@sbst.dk
Anne-Katrine Heinsen Møller
annmol@sbst.dk
Social- og Boligstyrelsen ændrer Bygningsreglementet, BR18, fra den 1. januar 2025.
Indholdet kan inddeles i følgende:
Kontrol af projektering og udførelse af brandsikringstiltag
Almen kontrol for bærende konstruktioner og brandsikringstiltag
Dokumentation for bærende konstruktioner og brandforhold
Brandforhold, herunder brandtekniske installationer
Drift, kontrol og vedligehold af offentlig tilgængelige legepladser
Siden certificeringsordningen for statikere og brandrådgivere blev indført, har styrelsen gennemført talrige ændringer af certificeringsordningerne, uden at intentionen med ordningerne er indfriet, skriver styrelsen og fortsætter:
Derfor er der iværksat en evaluering af certificeringsordningerne, idet der ses behov for en dybere og mere helhedsorienteret afdækning af årsager.
Mens evalueringen pågår er udgangspunktet, at der ikke foretages flere enkeltstående justeringer. Dog har styrelsen vurderet det rigtigt, at en enkeltstående ændring til forenkling af almen kontrol sættes i værk fra 1. januar.
Herudover er der i forslaget til ændringsbekendtgørelsen indført flere lempelser for brandområdet.
Disse lempelser har hidtil været angivet i vejledninger til bygningsreglementet, som en option, dog uden at der har været hjemmel hertil i Bygningsreglementet.
Dette skaber uigennemsigtighed og tvivl om, hvilke regler der er gældende, skriver styrelsen.
Kontrol af projektering og udførelse af brandsikringstiltag
Det foreslås, at kontrol af projektering og udførelse af brandsikringstiltag opdeles i en almen kontrol og en særlig kontrol.
Med ændringen bliver det muligt at skelne mellem den kontrol, der som minimum altid skal foretages (almen kontrol), og den kontrol, der er af særlig betydning for brandsikringen, er særlig vanskelig at udføre eller bør have et særligt fokus af andre årsager for det aktuelle byggeri (særlig kontrol).
Hensigten med ændringen er, at kontroldokumentationen for projektering og udførelse af brandsikringstiltag opdeles, således at det er muligt at lempe kravet til den certificeredes virke (se efterfølgende afsnit).
Almen kontrol for bærende konstruktioner og brandsikringstiltag
Det foreslås, at kontroldokumentationen for almen kontrol udgår af den certificeredes virke.
Hensigten med ændringen er at lempe på kravet til de certificeredes virke, således at de certificeredes ressourcer bruges der, hvor de gør mest gavn.
Der er fortsat krav til, at der udføres almen kontrol af udførelsen. Idet den almene kontrol udgår af den certificeredes virke, vil det med ændringen være bygningsejer, der skal erklære, at den almene kontrol er gennemført og eventuelle afvigelser fundet ved kontrollen er behandlet.
Certificeret statikers virke
Med ændringen vil den certificerede statiker ikke længere skulle sikre, at der er gennemført almen kontrol for udførelse af bærende konstruktioner, før end sluterklæringen kan underskrives.
Den certificerede statiker skal dog stadig som en del af sit virke udfærdige kontrolplaner som hidtil samt sikre, at den statiske dokumentation er udarbejdet og samlet i overensstemmelse med kapitel 28, at dokumentationen for projektering samt særlig kontrol af udførelse af de bærende konstruktioner er gennemført, er fyldestgørende og udgør et hele.
Certificeret brandrådgivers virke
Med ændringen vil den certificerede brandrådgiver ikke længere skulle sikre, at der er gennemført almen kontrol af projektering og udførelse af brandsikringstiltag, før end sluterklæringen kan underskrives.
Den certificerede brandrådgiver skal stadig, som en del af sit virke udfærdige kontrolplaner som hidtil samt sikre, at den brandtekniske dokumentation er udarbejdet og samlet. Derudover skal den certificerede sikre, at dokumentationen for design af brandforhold samt særlig kontrol af projektering og udførelse af brandsikringstiltag er gennemført. Desuden, at den kan anvendes, som den foreligger, er fyldestgørende og udgør et hele.
Dokumentation for bærende konstruktioner og brandforhold
Det foreslås, at der indføres et krav om kontrolregistreringsrapporter for udførelse af bærende konstruktioner og projektering og udførelse af brandsikringstiltag som en del af hhv. den statiske og den brandtekniske dokumentation.
Kontrolregistreringsrapporter er en erklæring om, at kontrolrapporter for særlig kontrol for hhv. udførelse af bærende konstruktioner og projektering og udførelse af brandsikringstiltag er udarbejdet og udført i henhold til den tilhørende kontrolplan samt at de ved kontrollen fundne afvigelser er behandlet.
Hensigten med indførelsen af kontrolregistreringsrapporter er at lette den certificeredes virke, så denne kan udføre sit virke for så vidt angår hhv. udførelse af bærende konstruktioner og projektering og udførelse af brandsikringstiltag ved som minimum udelukkende at kontrollere kontrolregistreringsrapporter. Dette er allerede i dag angivet som en mulighed i vejledningerne til bygningsreglementet og indføres hermed i bygningsreglementet.
Brandforhold, herunder brandtekniske installationer
Der foreslås ændringer for kontrol af de brandtekniske installationer. Ændringerne er lempelser, som styrelsen vurderer ikke forringer sikkerhedsniveauet og som allerede i dag er angivet i vejledninger til Bygningsreglementet.
Lempelserne er beskrevet i de efterfølgende underafsnit.
Installatørerklæring
Der indføres en lempelse for byggearbejder som er mindre ændringer af eksisterende brandtekniske installationer, hvor der er krav om kontrol foretaget af et akkrediteret inspektionsorgan inden ibrugtagning.
Mindre ændringer af eksisterende brandtekniske installationer kan f.eks. være:
Ændring af et rums disponering på f.eks. et kontor eller en butik, så nye eller flyttede vægge medfører, at der opsættes nye supplerende installationer eller rykkes installationer såsom sprinklerdysser, detektorer, lydgivere mm.
Opsætning af nye flugtvejsskilte ved etablering af ny flugtvej.
Lempelsen består i, at der ikke skal gennemføres en funktionsafprøvning og kontrol af
den brandtekniske installation ved ændringen, såfremt der foreligger en erklæring fra
den installatør, som har foretaget den mindre ændring.
Installatørerklæringen skal erklære, at den brandtekniske installation efter ændringen er i overensstemmelse med retningslinjerne i projekteringsstandarden for det givne anlæg og fungerer efter hensigten.
Den brandtekniske installation med ændringen skal kontrolleres i forbindelse med anlæggets førstkommende løbende funktionsafprøvning, foretaget at det akkrediterede inspektionsorgan.
Hensigten med lempelsen er, at udskyde akkrediteret funktionsafprøvningen af ændringen af den brandtekniske installation så kontrollen heraf bliver sammenfaldende med den løbende funktionsafprøvning udført af akkrediteret virksomhed. Herved reduceres omkostningerne svarende til én akkrediteret funktionsafprøvning af den brandtekniske installation inden ibrugtagning.
Sammenfaldende kontrol af projektering og udførelse
Ændring indføres som en undtagelse der angiver, at der skal gennemføres uafhængig kontrol, og de ved kontrollen fundne afvigelser skal være behandlet
inden dokumentation anvendes som grundlag for det videre arbejde.
For kontrol af brandtekniske installationer foretages kontrollen af projektering og udførelse i praksis samtidig og efter byggearbejdet er udført.
Hensigten med ændringen er, at tilrette reguleringen så den afspejler praksis, idet det
vurderes, at ændringen ikke får negative konsekvenser for sikkerhedsniveauet.
Kontrol af projektering erstattes af fuld kontrol af udførelsen
Der indføres en lempelse for mindre om- og tilbygninger, hvor byggearbejdet udelukkende omfatter et begrænset omfang af brandsikringstiltag.
Mindre om- og tilbygninger med et begrænset omfang af brandsikringstiltag kunne f.eks. være:
Ombygning i rækkehuse over 1.200 kvm, hvor et areal på 5 kvm integreret garage, som ikke ligger i skelbræmmen, inddrages til boligareal.
Tilbygning op til 50 kvm i én etage med kontorfaciliteter, der udføres uden på en eksisterende bygning.
Lempelsen består i, at der kan undlades at blive foretaget en uafhængig kontrol af dokumentation for projektering, såfremt der gennemføres en fuld uafhængig kontrol af det udførte brandsikringstiltag på grundlag af brandkravene og ydeevnekriterierne i funktionsbeskrivelsen.
Ændring indføres som en undtagelse der angiver, at der skal gennemføres uafhængig kontrol, og de ved kontrollen fundne afvigelser skal være behandlet,
inden dokumentation anvendes som grundlag for det videre arbejde.
Opgaverne
De administrative lettelser består i, at der fjernes krav for de certificerede rådgivere i forhold til den særlige kontrol, da den certificerede ikke længere skal tjekke alle kontrolrapporterne, men alene kan tjekke kontrolregistreringsrapporterne, der angiver, at den korrekte kontrol er udført på byggesagen.
Dog bliver det bygningsejerens opgave, at disse kontroller fortsat bliver lavet, men kan i denne forbindelse anvende en alm. rådgiver, som givetvis vil tage en laver timepris end en certificeret.
Derudover skal den certificerede statiker og brandrådgiver, ikke længere sikre, at kontroldokumentationen for almen kontrol af udførelse af de bærende konstruktioner og projektering og udførelsen af brandsikringstiltag.
Yderligere indføres en lempelse for mindre om- og tilbygninger, hvor rådgiveren kan undlade at foretage en uafhængig kontrol af dokumentation for projektering, såfremt der gennemføres en fuld kontrol af det udførte brandsikringstiltag på grundlag af brandkravene og ydeevnekriterierne i funktionsbeskrivelsen.
Høring
De nye lempelser er nu i høring.