I løbet af vinteren senders yderligere 2 letbaneetaper til Hinnerup og Brabrand i Høring. De forventes at kunne stå klar i løbet af 4-5 år.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Rådmand for Teknik- og Miljø
Kristian Würtz
T: +45 8940 2330 / +45 4043 1213
E: raadmand@mtm.aarhus.dk
Planlægningen af de næste letbaneetaper i Aarhusområdet er godt i gang sideløbende med anlægsarbejdet på letbanens 1. etape. Ifølge JP Aarhus sendes de 2 etaper i høring i løbet af vinteren 2014/15.
Det drejer sig i 1. omgang om den 8,2 kilometer lange strækning mellem Lisbjerg Vest og Hinnerup Station samt den 7,7 kilometer lange strækning fra Aarhus Ø til Brabrand.
- Planen er, at vi i løbet af vinteren kan sætte gang i et forstadie af VVM-undersøgelserne på de 2 næste etaper, for vores ønske er, at vi som med metro-byggeriet i København kan være klar til næste etape, når 1. etape er færdig i 2017. Det vil både være billigt og effektivt i forhold til entreprenører, og desuden vil antallet af kunder på letbanen stige i takt med antallet af linjer, siger Kristian Würtz, teknisk rådmand i Aarhus Kommune, til JP Aarhus.
NB! Byudvikling for 81 milliarder i Aarhus. Seminaret afholdes d. 19. marts 2015.
Anlægsudgifterne til letbanen mellem Lisbjerg og Hinnerup ventes at ligge på 596 millioner kr. Den skal betjene erhvervsområderne i Søften og Lisbjerg samt Aarhus Kommunes nye byudviklingsområder i Lisbjerg. Ved E45 i Søften Erhverv etableres et Parker&Rejs-anlæg. På de resterende 6 kilometer af strækningen betjenes Søften og Hinnerup. På Hinnerup Station bliver der mulighed for skift til IC- og regionaltog.
Letbanen mellem Aarhus Ø og Brabrand vil koste 718 millioner kr. Den skal forbinde flere af byens store uddannelses- og kulturinstitutioner med de største almene boligområder i Aarhus. Letbanen bliver også et centralt element i omdannelsen af både Nordhavnen, rutebilstationen og ikke mindst Gellerup, hvor visionen er at omdanne området fra udsat boligområde i Brabrand til en attraktiv bydel i Aarhus. Letbanen videreføres 1 kilometer fra Gellerup til en ny terminal i Brabrand, hvor der er mulighed for at skifte mellem letbane, regionaltog, fjerntog, busser og individuel transport.
Med en fungerende anlægsorganisation, der kan bygge videre på konceptet fra letbanens 1. etape, forventes det, at projektering, udbud og anlæg af en ny etape kan gennemføres på 4-5 år.