Et mislykket generationsskifte endte i 2013 konkurs og et personligt tab for Jens Sauer. I dag er han startet forfra sammen med familien. Med sine 2 døtre driver han A2Z Move Management, der har til huse i Køge.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
A2Z Move Management
Jens Sauer
T: +45 2494 3034
E: jsa@a2z.as
Jens Sauers livsværk gik konkurs i 2013. Forud var gået en årelang nedtur. Et grundigt planlagt generationsskifte mislykkedes og førte på 6 år A2Z Turnkey i graven. Med virksomheden forsvandt det meste af Jens Sauers personlige formue, men drømmen om at videregive sine kompetencer bestod. Den 68-årige iværksætter er startet forfra. Denne gang med en mere overskuelig ejerkreds bestående af sine 2 døtre.
I dag driver familien Sauer A2Z Move Management, der har til huse i Køge. Virksomheden tilbyder konsulentbistand til virksomheder, der står over for en erhvervsflytning eller domicilskifte. Det nye A2Z er trods navnet ikke magen til nu hedengangne A2Z Turnkey. I dag er virksomheden et rent familieforetagende, hvor Jens fungerer som mentor og rådgiver, men trygt overlader forretningen til sine 2 døtre, hvor det er den ældste datter og yngste svigersøn, som tager sig af den daglige drift.
NB! Erhvervslejeloven - ny udvikling og erfaringer. Seminaret afholdes d. 7. december 2016.
Den tidligere ejendomsmægler startede A2Z Turnkey i 1985 og drev virksomheden i mere end 25 år med en omdannelse til aktieselskab i 2000. En omlægning af ledelsen og en storinvestor, der ikke ville have en ejerledet virksomhed, blev skæbnesvanger for det ellers vellidte firma.
A2Z Turnkey var en profitabel forretning i slutningen af 00’erne. En stor investor meldte sig klar med kapital og et ønske om at købe 2/3 af virksomheden. Blandt betingelserne var, at Turnkey beviste, at forretningen kunne drives uden ejer og stifter. Bestyrelsen og Jens Sauer stemte for forslaget, og dermed måtte Jens ikke længere sidde i direktionen.
En ny direktør blev ansat, og ledelsen i A2Z Turnkey blev omlagt i 2009. I de kommende 3 år kunne Jens fra Sverige se, hvordan alt, hvad han havde bygget op, begyndte at slå revner.
- Jeg flyttede til Sverige, da jeg fyldte 60 år. Jeg kunne sagtens følge med i driften. Jeg var ikke enig i beslutningerne, men jeg måtte ikke blande mig. Det lykkedes mig ikke at få en ledelse ind, der kunne drive virksomheden og det underlæggende værdigrundlag videre. Alt skulle pludselig konceptueres og vrides i en ny retning, siger Jens Sauer.
- Da vi flyttede fokus væk fra det, vi var gode til, gik det ned ad bakke. Den 3. marts 2013 var det så slut, tilføjer han.
NB! Slagelse - byudvikling og investeringer 2017-2027. Konferencen afholdes d. 15. november 2016.
Forud for ændringen i ejerstrukturen var gået en global finanskrise og et sagsanlæg fra flere danske kommuner, der havde hyret A2Z Turnkey ind som konsulenter ved den seneste kommunalsammenlægning. Heller ikke i dette tilfælde kom én ulykke altså alene.
Opgaverne under sammenlægningerne var løst til fulde, men flere kommuner følte sig overfakturerede. Både politi og statsanklager henlagde sagerne som ubegrundede efter kort tid. Dermed kunne A2Z begynde at inddrive pengene, der i løbet af ganske kort tid blev betalt med renter og sagsomkostninger.
På trods af sagernes positive udfald gik A2Z konkurs 3 år senere. Ledelsen stod med en tom ordrebog og en række kreditorer, der ikke accepterede A2Z’s tilbud om et moratorium. Dermed stod virksomheden ikke til at rede.
Jens Sauer er specialist i virksomhedsflytninger. Domicilskifter, som han ynder at kalde det. Han har igennem 30 år i branchen været rådgiver på flytninger for for eksempel A.P. Møller Mærsk, Fritz Schur, Aller Media og KMD. Han kender hver en detalje, hver en faldgrube i store flytteprojekter. Det er derfor, kunderne betaler ham. Han kan lægge en plan for flytningen og processen før, under og efter. Det er især i processen frem mod flytningen, at kunderne har det med at overse risici og muligheder.
I 2015 løste A2Z Move Management en af deres hidtil største opgaver i den nye virksomhed, da de var ansvarlige for flytningen til Region Sjællands nye psykiatrisygehus i Slagelse. A2Z blev kontaktet af Region Sjælland, der hurtigt havde forladt idéen om at hyre et traditionelt flyttefirma. Dertil var opgaven simpelthen for stor.
- Vi havde mange bekymringer. Om rækkefølgen, måden, sikkerheden, det hele. Vi havde brug for viden og erfaring. Vi kunne se, at A2Z havde erfaring fra lignende opgaver, så vi tog et møde med dem. Derfra var de med hele vejen frem til dagen, hvor vi rykkede ind i Slagelse, siger Lars Helleskov Engelbrektsen, der er ledelseskonsulent i Psykiatrihuset.
I alt 44.000 kvm stod klar til at huse patienter og 6-700 medarbejdere fra 7 forskellige byer over hele Sjælland. Derudover var der mange tons inventar og medicinsk udstyr, som skulle med til Slagelse. Det var en umulig opgave at overskue. Det var der imidlertid råd for.
- A2Z forklarede, at processen skulle deles op. De sikrede ledelsesmæssig opbakning og sørgede for, at vores personale blev en del af processen. Derefter vurderede de projektet som helhed og leverede en komplet plan for, hvordan flytningen skulle gennemføres i etaper, husker Lars Helleskov Engelbrektsen.
Indflytningen på det nye hospital i Slagelse forløb gnidningsfrit. Sygehusets drift og patienternes sikkerhed blev hverken kompromitteret eller påvirket. Det giver ros fra Psykiatrihusets ledelseskonsulent, som er glad for, at han søgte råd hos nogen, der tidligere har prøvet kræfter med store flytninger for det offentlige Danmark.
- Der er mange ting, der kan gå galt i processen. Jeg vil klart anbefale A2Z til resten af hospitalssektoren. De tog os i hånden og fulgte os igennem processen. Det handler om at forebygge mulige problemer både før, under og efter flytningen. Det er A2Z gode til, lyder det fra Lars Helleskov Engelbrektsen.
Næsten hver 3. danske virksomhed går med flytteplaner – enten nu eller inden for de kommende 2 år. Det viser en undersøgelse fra EDC Erhverv fra slutningen af 2015. For mange virksomheder er begrundelsen manglende plads og nuværende lokaler, der ikke passer til virksomhedens profil.
For store og mellemstore virksomheder er et domicilskifte en stor opgave, der risikerer at påvirke virksomhedens drift negativt. Store beslutninger i bygge- og indretningsfasen med udarbejdelse af strategier og mål, skal forankres i flytteprocessens håndtering af serverpark, arkiv, inventar og ikke mindst hundredvis af arbejdspladser skal hurtigst muligt være driftsklare på den nye adresse. Det er lige præcis denne proces, som Jens Sauer videregiver til næste generation, og som han har brugt 35 år på at lære ud og ind.
NB! Helsingør investerer 13 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 26. januar 2017.
- Der er ingen, der ved mere om disse processer end mig. Det tør jeg godt sige. Jeg tror heller ikke, at der er nogen i landet, som arbejder med det her område, som ikke er udsprunget eller har været i lære hos mig, forklarer Jens Sauer.
I 2014 stiftede Jens Sauer’s 2 døtre A2Z Move Management. Han er ikke i tvivl om, at markedet og behovet fortsat er der. Jens har været konsulent på flytninger for nogle af Danmarks helt store virksomheder, og selv om dåbsattesten viser en respektabel alder, er han ikke pensionsklar. Langt fra.
- Pension behøver ikke at være aldersbetinget. Mange spørger, hvorfor jeg ikke bare lod mig pensionere efter konkursen. Mit eneste svar er, at jeg ikke er klar. Min viden kan gøre gavn og tilføre væsentlig værdi for virksomhederne, og jeg vil gerne dele ud af den, siger Jens Sauer.
- I dag ejer jeg ikke A2Z. Det passer mig godt. I dag står jeg i baggrunden som mentor. Under de omstændigheder kan jeg se mig selv fortsætte 5-10 år endnu, fortæller han.
Efter det mislykkede generationsskifte, der førte til konkursen i 2013, tænkte Jens og familien over mulighederne for et nyt eventyr som selvstændige flytteeksperter og rådgivere. Hvordan kunne de forstærke fundamentet og skabe et nyt og forbedret A2Z? Løsningen blev en slankere virksomhed med en central medarbejderstab og ejerkreds bestående af familien. Den direkte modpol til de hårde år, hvor første udgave af A2Z langsomt, men sikkert, tog vand ind og gik til bunds.
- På nogle områder er Move Management allerede stærkere end Turnkey var. Vi har ikke tilsvarende økonomiske muskler eller lige så mange ansatte. Til gengæld er vores forretningskoncept forbedret. Vi indså, at vi ikke kan bevare vores uvildighed, hvis vi samtidig skal levere praktisk arbejdskraft, forklarer Jens Sauer.
A2Z Move Management sikrer i dag, at samtlige ydelser under eksekveringen er konkurrenceudsat. Kunden får leveret ydelserne i direkte regning, uden fordyrende mellemled. A2Z vil ikke sælge disse ydelser. Det kompromitterer den uvildighed, som er grundpillen i det tætte forhold til kunderne, som A2Z søger at skabe.
- Kunderne glemmer, at vi ikke er ansatte. Det er vel det største kompliment en rådgiver kan modtage. Vi går meget tæt på behovet og kulturen i en virksomhed. Forleden var vi til reception i en kundes nye domicil. Vi fik så meget ros, at det næsten var for meget. Vi havde bare givet dem svar på spørgsmål, som for os er paratviden, siger Jens Sauer.
NB! Hillerød - byudvikling 2017-2027. Konferencen afholdes d. 10. maj 2017.
Den meget omtalte rapport "Familievirksomheder i Danmark" af de 2 danske professorer Morten Bennedsen og Kasper Meisner Nielsen konkluderede i 2014, at op mod 24.000 danske virksomheder vil gennemføre et generationsskifte frem mod 2025. Det blev dengang udlagt som en kæmpe udfordring, og som Jens Sauers fortælling illustrerer, kan et mislykket generationsskifte lægge et livsværk i graven i løbet af få år. A2Z Turnkeys historie står langt fra alene.
I dag har Jens gennemført sit generationsskifte. Han er vant til, at alt i hans arbejdsliv forløber efter en nøje tilrettelagt plan. Sådan gik det ikke med det første generationsskifte. Tværtimod. Ikke desto mindre kan Jens i dag konstatere, at den nye virksomhed er sund og rask. Han ser sin datter og svigersøn styre forretningen, og ejerskabet ligger i familiære hænder.
- Vi er en bedre virksomhed i dag. Ikke med de samme økonomiske muskler, men bundet sammen af familiebåndet. Vores faste omkostninger er en brøkdel af, hvad de var i Turnkey, og vi alene er leverandør af uvildig rådgivning om flytningen. Det gør os stærke. Vi driver ikke virksomhed med det formål at sælge den videre. Det er slut for mit vedkommende. Nu gør vi det af en anden årsag. Fordi det er sjovt, siger Jens Sauer.
- Og fordi jeg vil give rygsækken videre, slår han fast.