Borgmestrene i Danmarks 5 største provinsbyer opfordrer meget kraftigt regeringen til at fastholde Timemodellen, der indgår som en væsentlig del af togfonden på 27,5 milliarder kr.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Borgmester i Aarhus
Jacob Bundsgaard
T: +45 8940 2100
E: borgmester@aarhus.dk
Aalborg Kommune
Borgmester
Thomas Kastrup-Larsen
T: +45 9816 9307 / +45 2520 1900
E: tkl-sbu@aalborg.dk
Randers Kommune
Borgmester
Claus Omann Jensen
T: +45 8915 1000
E: coj@randers.dk
Esbjerg Kommune
Borgmester
Johnny Søtrup
T: +45 7616 1000
E: johs@esbjergkommune.dk
Odense Kommune
Borgmester
Anker Boye
T: +45 4075 3333
Blot 1 times rejsetid i tog mellem landets største byer vil binde Danmark sammen og skabe vækst i hele landet. Sådan er den klare holdning i de 5 store provinsbyer Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers, der bakkes op af en helt ny rapport fra rådgivningsvirksomheden COWI.
Idéen om timemodellen blev i 2006 lanceret af 6-byerne, der er et samarbejde mellem Danmarks 6 største kommuner, og den vil være den mest markante forbedring af det danske transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen. Opmærksomheden har hidtil primært været rettet mod finansieringen af anlægsudgifterne, og regeringen har i sit regeringsgrundlag meldt ud, at timemodellen skal have et serviceeftersyn.
NB! Infrastrukturplaner i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 24. september 2015.
De 5 borgmestre i Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers sender i fællesskab et stærkt signal til regeringen og fremhæver hver især timemodellens store betydning for deres område lokalt og sammenhængskraften og væksten i landet som helhed. Derudover understreger de vigtigheden af et internationalt perspektiv med hurtige togforbindelser til Hamburg, Nordtyskland, Sydnorge og Vestsverige, som også vil være til stor gavn for dansk erhvervsliv.
- Esbjerg Kommune er Danmarks EnergiMetropol, og vi oplever en vækst, der er afgørende for hele områdets udvikling. Allerede nu beskæftiger vi 13.500 mennesker inden for olie, vind og gas, og det er helt centralt, at de kan komme hurtigt til og fra især København. Desuden er vi allerede i fuld gang med at gøre nærområdet klar igennem etablering af en nærbane, der binder hele kommunen sammen, siger borgmester i Esbjerg, Johnny Søtrup.
COWI’s rapport påpeger, at Danmark og Irland er de eneste vesteuropæiske lande, der endnu ikke har højhastighedstog, og i andre lande som eksempelvis England bliver der arbejdet med planer om tog, der kører med betydeligt højere hastighed end den danske timemodels. Derfor mener de 5 borgmestre, at det af hensyn til Danmarks konkurrencedygtighed og udvikling på lige fod med det øvrige Europa er yderst væsentligt at fastholde timemodellen og dermed understøtte landets muligheder for vækst og erhvervsudvikling i international sammenhæng.
NB! Infrastrukturplaner for 10 milliarder i Aalborg. Konferencen afholdes d. 23. september 2015.
- Det er afgørende, at regeringen ikke skaber tvivl om nødvendigheden af timemodellen og ambitionerne om at gennemføre den. Vi er allerede i gang med massive investeringer i vores byer, så Danmark kan få det maksimale ud af de bedre togforbindelser. Vi bygger letbaner og bygger massivt i den centrale del af byen, så vi kan få langt flere borgere på skinner, siger borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard.
Danmark har der i mange år været en klar tendens til bevægelse mod de større byer, og blandt de hurtigst voksende er timemodellens byer. Ifølge COWI har Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers alle potentiale for yderligere byudvikling, og en række konkrete projekter er allerede på vej. Det kommer til at skabe mange nye arbejdspladser og boliger i de centrale byområder tæt på stationerne, hvilket kun øger behovet for et transportsystem, der hurtigt og bekvemt kan bringe passagerne fra by til by uden om de stadigt mere trafikerede motorveje og indfaldsveje til byerne.
Timemodellen vil ifølge borgmestrene fra de 5 kommuner motivere flere til at vælge toget, og hvis det samtidig bliver lettere for dem, der bor uden for byerne at komme til og fra stationerne, vil de også i højere grad bruge de hurtige tog. Derfor er de 5 store provinsbyer i fuld gang med at forberede og skabe lokale løsninger, der forbedrer de trafikale forhold og bakker op om timemodellen.