Med 800.000 kvm bygninger og 5 millioner kvm areal er det Danmarks største facility management-kontrakt som nu udbydes. Der er en prislap på opgaven på 1,5 milliarder.
Kontakt
DSB
Kontaktperson: Emma Gram
E-mail: emalgr@dsb.dk
eller
Chef Michael Wulff, FM Kontraktstyring og Stationsservice
mwul@dsb.dk
DSB Koncernindkøb vil i samarbejde med DSB Ejendomme udbyde:
- FM Services
- Arealvedligehold
- Vagtservice
- Renovation
Formålet er en rammeaftale på facility management ydelser, samlet betegnet Hard FM ydelser.
Rammeaftalen omfatter teknisk vedligehold af bygninger og anlæg herunder drift og vedligehold af bygningstekniske anlæg, stationsteknik, overvågning og service-center samt bygningsservice i hele Danmark.
Aftalen indeholder desuden udførelse af projekter herunder også materialer og reservedele.
Som led i markedsdialogen forud for udbuddet gennemfører DSB hermed en høring, hvor potentielle tilbudsgivere inviteres til at fremkomme med kommentarer og forslag til det foreliggende udkast til udvalgte dele af udbudsmaterialet.
Baggrund
DSB råder over et samlet areal på 5 milioner kvm, 800.000 kvm bygninger, herunder stationer på 415.000 kvm, værksteder på 310.000 kvm, bolig, kontor og andet på 75.000 kvm. Dertil kommer 70 butikker med 7/11 og en samlet mængde af tekniske anlæg på 22 000 stk.
Rammeaftalen indeholder 4 serviceområder som består af følgende hovedydelser:
1) Teknisk vedligehold:
Serviceområdet teknisk vedligehold indeholder planlagte og ikke planlagte vedligeholdelsesaktiviteter på DSB’s bygninger, bygningstekniske og stationstekniske anlæg i hele landet. Serviceområdet indeholder ligeledes identifikation af behov for opretning og udskiftning af anlæg. De forskellige anlægstyper inkluderer døre og porte, VVS tekniske enheder, ventilations- og køleanlæg, overvågningsudstyr, El-anlæg og brandsikringsanlæg, stationsteknik samt øvrige bygningstekniske anlæg;
2) Projekter:
Dette serviceområde består af løbende projekter, herunder reparationer og renoveringer samt nyetablering af anlæg og bygningelementer. Leverandøren skal bistå DSB med at identificere behov for projekter, udarbejde projektbeskrivelser og kalkulationer, sikre at disse opgaver igangsættes og gennemføres samt at status på den enkelte opgave løbende fremgår og opdateres i DSB’s ticketsystem.
Parallelt hermed skal leverandøren foretage en samlet projektporteføljerapportering indeholdende statusrapportering pr. projekt samt overordnet økonomi- og dispositionsregnskab for den samlede projektportefølje. Endelig skal leverandøren sikre en korrekt håndværksmæssig gennemførelse af de enkelte projekter;
3) Overvågnings- og servicecenter:
Overvågnings- og Servicecenteret indgår som en del af DSB’s FM driftsorganisation og er opbygget med et centralt ”servicecenter”, der modtager og behandler samtlige bestillinger samt alarmer og myndighedsbesøg. Fejlindmeldinger og henvendelser sker via telefon og mail, 24 timer i døgnet 365 dage årligt, og leverandøren skal opretholde et døgnberedskab, der via telefon og mail mm. modtager og indmelder henvendelser og fejl samt varetager den daglige opgaveledelse- og styring, uanset om opgaverne udføres af leverandøren selv, øvrige FM-leverandører eller af DSB selv. Servicecenter enheden skal registrere og visitere alle opgaver i DSB’s ticketsystem.
Overvågnings- og Servicecenteret er derudover en overvågningsenhed, hvis opgaver blandt andet består i reaktiv videoovervågning af stationer, p-pladser, kontorbygninger, værksteder, tog mm, sikring af videomateriale til politi eller DSB, overvågning af CTS alarmer, ABA systemer, adgangskontrol samt igangsætning og dokumentation af den praktiske opgaveudførelse på tværs af serviceområder og udførende leverandører;
4) Bygningsservice:
Serviceområdet består af en række løbende og tilbagevendende ydelser og tilkøb, som har karakter af viceværts-, portner- og runderingsopgaver. Bygningsrundering består dels af behovsafstemning og udarbejdelse af runderingsplaner samt gennemførelse heraf. Under serviceområdet ”Bygningsservice” forefindes yderligere en række planlagte og ikke planlagte opgaver, herunder vedligehold af udendørsmøbler, nøgleadministration, afholdelse af ind- og udflytningssyn med DSB’s lejere, fremvisning til potentielle lejere, aflæsning af el-, vand- og varmemålere, portnerfunktion, rensning af tagrender, opmåling af lokaler/lokaliteter.