Udvikling af supermarkeder, boxbutikker og butikscentre

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Butiksmarkedets udvikling - salg, købere, investering, optimering

Der investeres massivt i butiksmarkedet. Dels for at blive det box-område, gågade eller center der overlever og vokser, dels for at skabe et univers, der får unge og gamle til at besøge butikkerne, i stedet for kun at handle på nettet. Den samlede vare-omsætning stiger, men hvor går pengene hen NU og ikke mindst i fremtiden, når investeringerne skal vise resultater. Prisudvikling på butiksejendomme, centre og gågader - lejepriser og salgspriser.

Frank Heskjær , Head of Retail, EDC Erhverv Poul Erik Bech

10.00 Boxbutikker - nutidens vindere - stort udvalg og god parkering

Alle byer ønsker boxbutikker, for det er måden til at fastholde kunderne indenfor kommunen. Hvor er grænsen for vækst. Hvordan skal sammensætningen være for at få kunderne til at køre. Supermarkeder er blevet en del af de nye boxbutikker - skaber daglige besøg. REMA er blevet til boxbutik (Læs: Selvstændig enhed udenfor byens centrum) - hvorfor. Og vil tendensen fortsætte med andre supermarkeder.

10.25 Udvikling af butikscentre - brands og oplevelser, udfordringer og løsninger

Butikscentre er blevet opfattet som konkurrenter til gågaderne, men har selv været udfordret af nye vilkår med øget nethandel og behov for oplevelser. Fremtidens butikscentre må genopfinde sig selv: Det er ikke længere nok at være et udbud af butikker med optræden i weekenden, et enslydende butiksmix og manglende øje for lokalområdets forbrugere. De nye vilkår og krav til centrene stiller krav om at forstå sit markedsområde, finde sin konkurrencemæssige fordel og synergier med lokalmiljøet for at kunne vinde kunderne og dermed lejerne tilbage. Diskussionen om lejepriser kan vi kun ændre ved at skabe relevante markedspladser som butikkerne såvel som kunderne efterspørger at besøge og bo. Tine Aggerholm, stifter af Vector Strategy og tidl. strategisk direktør for største portefølje af shoppingcentre i Danmark, Danske Shoppingcentre, fører os ind i hvad der kræves af fremtidens butikscentre.

Tine Aggerholm , Adm. direktør, Vector Strategy

10.50 Kaffepause
11.20 Gågader - udvikling af byens centrum

Gågader var byens centrale liv. I dag kan kun halvdelen af en gågade overleve - kunderne fokuserer på det fede område. Gågaderne har fået 3 udfordrere : Boxbutikker,  butikscentre og nethandel. Hvordan genskabes, fastholdes og udbygges byens liv i og omkring gågaderne. Samarbejde med kommunen om byens liv. Prisudvikling for gågade-ejendomme - lejepriser og salgspriser.

Kathrine Heiberg , CEO, Reteam

11.45 Supermarkeder - fra discount til kvalitet - investeringsboom

Der investeres mere end 100 milliarder kroner årligt i dagligvarebutikker og butiksejendomme – en branche i forandring, men også en af de mest stabile vækstmotorer i dansk detailhandel. Mens nethandlen presser nonfood, er dagligvaremarkedet i vækst. Nye koncepter som boxbutikker, discount 2.0 og premium convenience ændrer markedet, mens shoppingcentre og gågader skal gentænke deres rolle. Hvilke supermarkedskoncepter bliver fremtidens vindere – og hvor ligger risiciene for investorer og udviklere? Er “Normal-modellen” det næste format for dagligvarebranchen, og er de klassiske slagter- og fiskeafdelinger en saga blot eller et nyt differentieringsgreb?

Charlotte Gerner Kunnerup , Direktør for Forretningsudvikling og Markedsanalyse, Dagrofa

12.10 Outlet - fra dansk fiasko til succes - er det muligt?

Outlet-centre er store i udlandet, men i Danmark er der kun 2, hvoraf det ene ikke har et godt: Ringsted Outlet og Copenhagen Designer Outlet i Taastrup. Er danskerne for rige til at gide køre til outlet-centre. Er afstandene så små, at brands ikke vil undergrave de butikker, der sælger deres varer til fuld pris. Er de enkeltstående factory-outlet butikker (Læs: Virksomheden sælger sine egne overflødige varer) eller små outletbutikker i de centrale byer. Udvikling af outlet-konceptet. Kan outlets være løsning for nødlidende små butikscentre.

Jeanette Amdal , Center Manager, Ringsted Outlet

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Der investeres over 100 milliarder årligt i nye butiksejendomme og i opgradering. 

Der forbruges stadig mere, og i takt med Danmarks gode økonomi og stadig flere i arbejde, stiger det daglige forbrug markant.

Selvom nethandlen skaber kraftig konkurrence, så er butiksmarkedet i vækst, dels fordi daglivaremarkedet vokser, det samme gør boxbutikkerne.

Og shoppingcentre skal genopfinde sig selv med investeringer i madmarkeder og oplevelser.

Og gågaden og kommunen skal enten enes om store investeringer eller blive til halvbolig-kvarterer - de fleste steder overlever kun de centrale dele af gågaderne.

Men leje- og salgspriser er store for butiksejendomme og butikker. Derfor flokkes investorer om et område i utrolig forandring.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 15. januar 2026
Klokken 09.00 - 12.40
: Endnu ikke fastsatEndnu ikke fastsat, Offentliggøres snarest, 1000 København



Deltagere

Artelia

Mette Hjerrild Holm
Stefan Hallas

Capital Investment A/S

Grith Isbrandtsen

Dagrofa

Charlotte Gerner Kunnerup

EDC Erhverv Poul Erik Bech

Frank Heskjær

Entreprenør MCH A/S

Mikkel Ellis Larsen

Hillerød ByForum

Mette Kragh Faurholdt

Innovater A/S

Peter Søgaard

Kompleet Bygning & Inventar

Martin Bank Kristensen

Prisma properties

Carsten Krebs
stefan Bidstrup

Ringsted Outlet

Jeanette Amdal

Sunset Boulevard

Morten Jørgensen

Vector Strategy

Tine Aggerholm

Andre konferencer

Tilmeld dig her