09.00 |
Registrering og morgenmad |
---|---|
09.30 |
Velkomst |
09.35 |
Transportcentre - derfor den markante vækst Transportcentre er det hurtigst voksende segment indenfor byggeri og ejendom. Det er der 3 årsager til: Hurtig fordeling af varer er med nethandelen blevet alt-afgørende for netvirksomheder. Dertil kommer, at de større byer vokser markant, så derfor skal der distribueres varer ud til langt flere destinationer i et område end tidligere. Og vareudbuddet er blevet væsentligt større i takt med forbrugernes særinteresser og købemønstre. Derfor investeres der i disse år 20 milliarder i transportcentre i Danmark. |
10.00 |
Hvor kommer de nye transportcentre Der er sket et skifte fra de første logistikknudepunkter i Danmark, som blev opført ved enkelte byer i Jylland, fordi der var lange afstande, til nu, hvor transportcentre placeres ved motorvejene ved alle de store byer i Danmark. Der er 2 tendenser for transportcentre: Gigantstore bygninger for internet-distribution og for supermarkedskæderne. Den anden tendens er distribution for alle andre virksomheder, primært til almindelige forbrugere og i mindre grad for business-to-business-segmentet. |
10.25 |
Derfor vokser transportcentre så kraftigt For 10-20 år siden var lagre for det meste på 1-5.000 kvm, og kunderne måtte vente på deres produkter. I dag er hurtighed blevet et afgørende parameter, og derfor skal varerne hurtigt distribueres rundt. MEN. For en virksomhed er det dyrt at have et stort lager og have pakkefolk, hvor fx sygdom kan ødelægge vare-flow. Derfor er transportcentre interessante med deres store volumen og effektive systemer med robotsystemer og personale. |
10.50 |
Kaffepause |
11.20 |
Tilladelse til transportcentre - kommune, planlov, borgere og klimkrav De transportcentre som bygges i disse år er store - rigtig store. Det betyder, at kommune, bæredygtighed og naboer skal tænkes ind i projekter på en hel anden måde end tidligere. Hvordan håndteres processen, så både naboer, borgere i by-området, politikerne og kommunens administration bliver forbundne, så projektet lykkes. |
11.45 |
Investeringer i transportcentre Transportcentre og lagerejendomme har investeringsmæssigt været et svært marked i Danmark, for bankerne anså det som et område med stor risiko: Hvis firmaet, der brugte bygningen, gik ned, var det meget svært at genudleje eller sælge som brugt lagerbygning. Med de store udenlandske koncerners indtog og skiftet fra små lagre til distributionscentre er investeringen blevet større, men risikoen mindre. De store, globale logistikfirmaer som DHL, DB Schenker, XPO Logistics, Kuehne + Nagel, og ejendomsselskaber som Bulk, Prologis og Goodman Group er gået ind på det danske marked. Danske projektudviklere og investorer i især Jylland og på Fyn er begyndt at markere sig på markedet. |
12.10 |
Case: Fra idé til stort transportcenter Vi har taget turen fra idé, forhandlinger, finansiering, udleje og byggeri. Såden gjorde vi i processen, der omfatter inddragelse af landbrugsjord, for det typiske transportcenter kræver 50.000-3.000.000 kvm grundareal ved en motorvej udenfor by-områder. Håndtering af planlov, udarbejdelse af lokalplan, borgermøder, kompensation med skov og natur, den politiske håndtering og samarbejdet med kommunens administration + Vejdirektoratet. |
12.35 |
Spørgsmål og afslutning |
12.40 |
Frokost |
Transportcentre - 20 milliarder i investeringer
Program
Baggrund
Transportcentre er enten ejet af en enkelt virksomhed til egen distribution eller som et center for forskellige distributører eller som hub for transport på motorvej, hav eller luftfart. Det første transportcenter i Danmark blev opført i 1987 i Vejle som GateWay E45, fulgt af Padborg Transportcenter i 1989.
Med globaliseringen af handel blev diistributionscentre en afgørende faktor for effektiv og hurtig fordeling af varer.
Det førte i Europa til store distriutionscentre i fx Tyskland og Polen fra 90erne.
Siden hen har det spredt sig markant til andre lande, både i takt med internet-handelens udvikling og effektivisering af pluk-lagre både med robotter og person-struktur.
Der investeres i disse år 20 milliarder i transportcentre i Danmark.
Inkluderet i prisen
Professionelt arrangement til tiden
Morgenkaffe
Frokost
Konferencemappe
Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende
Kursusbevis
Afholdes 25. november 2025
Klokken 09.00 - 12.40
På:
DOCKENDOCKEN, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn
Andre konferencer
Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS
3. juni 2025
Træbyg - nye erfaringer og krav
25. september 2025
ODENSE: de store projekter
28. oktober 2025
Aarhus: De store projekter
5. november 2025
Aalborgs massive udviklingsprojekter
6. november 2025
Finans og ejendom
Byggeri
Love og regler
Miljø og teknik
Kontakt
CHAC APSSkovholmvej 7A
2920 Charlottenlund
Denmark
CVR/SE: 26876524
E-mail: info@byensejendom.dk
LinkedIn | Facebook