Parkeringshuse - udvikling, investering, udfordringer og løsninger

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Mobilitetshuse: Fremtidens parkering spiller sammen med byrummet

Parkeringsområdet gennemgår i øjeblikket betydelige forandringer drevet af teknologiske fremskridt, en ny måde at tænke byudvikling på og bæredygtighedsinitiativer. I modsætning til sine forgængere skal moderne parkeringshuse bidrage positivt til bybilledet. Og nu kan et parkeringshus også kombineres med sådanne byskabende funktioner som bolig, kontor og rekreationsrum mm., lige som det kan være med til at udforme og sætte præg på hele byrummet. Juul Frost Arkitekter har tegnet et mobilitetshus i 6 etager i Aalborg bydelen Stigsborg, hvor yderligere 1-2 mobilitetshuse planlægges.

Helle Juul , Indehaver, PhD, arkitekt, Juul | Frost Arkitekter

10.00 Københavns parkeringspolitik og 4 nye parkeringshuse

København Kommunes parkeringspolitik har til formål at begrænse biltrafik og trængsel for at skabe mere plads til byliv, samt fremme cyklisme og kollektiv trafik. Til erstatning for de sløjfede parkeringspladser i byens gader vil Københavns Kommune opføre mellem 500 og 750 nye parkeringspladser i p-huse til en samlet pris på ca. 1,8 milliarder kr. De nye parkeringshuse skal placeres henholdsvis på Amager, ét på Østerbro, ét på Nørrebro og ét på Vesterbro. Hvad og hvornår skal der bygges?

Morten Melchiors , Gruppeformand & medlem af teknikudvalget. , Københavns Kommune

10.25 Hvordan designer og bygger vi parkeringshuse til en uforudsigelig fremtid?

Hvad gør vi hvis de selvkørende biler lige om lidt, ikke skal parkeres i huse længere. Hvad gør vi hvis den fremtidige mobilitet og parkeringsbehov radikalt forandres? Parkeringshuset er med sine lave etagehøjder og dybe bygningskrop en af de mindst fleksible bygningstypologier. Opførelsen af nye parkeringshuse er derfor potentielt en meget kortsigtet investering med risiko for store ressourcetab.

En foranderlig og ukendt fremtid kalder på en ny adaptiv byggeskik for parkeringshuse der kan omdannes til boliger, kultur og erhverv.

Hør om arbejdet med udviklingen af to eksempelprojekter for AP Pension og By & havn der begge tager afsæt i en fleksibel og adaptiv hovedkonstruktion med mekaniske samlinger og flytbare dæk. Hvilke benspænd og erfaringer har arkitekterne gjort sig i både projekterings- og udbudsprocessen? Og hvad betyder det for fremtidens parkeringshus?

Olmo Ahlmann , OS Arkitekter

10.50 Kaffepause
11.20 Fremtidens parkering er elektronisk

Smart parkering, solcelledrevne parkeringspladser og multifunktionelle parkeringsfaciliteter er nogle af de nye avancerede parkeringsløsninger, der buldrer frem i udlandet og nu er på vej til Danmark.

Dan Kirk , Managing Director, Avantpark

11.45 Uudnyttede kvadratmetre: Byggegrund som midlertidig parkering

Storbyerne har enorme mængder af dyre kvadratmetre, som ofte står ubrugte. Eksempler: tomme byggegrunde, tomme erhvervslokaler, overskydende parkeringsbåse. Samtidig vokser presset på byernes infrastruktur, mobilitet og pladsudnyttelse. Pointen: Grundejere og ejendomsejere kan skabe værdi – både økonomisk og socialt – ved at udnytte de ”sovende” arealer.

Ronen Leon , Adm direktør, Gardian

12.10 Omdannelse: Parkeringshus får boliger oven på

64 almene boliger skal bygges oven på det eksisterende parkeringshus "Ved Torvet" midt i Hillerød. Det er Danske Funktionærers Boligselskab, der står bag familie- og ungdomsboligerne, som ventes klar til indflytning i 2028. Bygge- og boligadministrationen Domea.dk har vundet udbuddet og skal bygge de nye boliger. Projekt og udviklingsproces.

Rikard Nannestad , Byggechef, Sjælland og øerne, Domea

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Parkeringsmarkedet er blevet et selvstændigt segment i ejendomsbranchen og en potentiel indtægtskilde på linie med kontorejendomme og andre traditionelle kerneområder af ejendomsmarkedet. 

Den boomende trafik har sat gang i en udbygning af parkeringspladser, og store byudviklingsprojekter sikrer, at der vil komme yderligere tryk på udviklingen i de kommende år. Parkeringspladser etableres desuden ved metro, S-togs- og jernbanestationer.

I København er store parkeringsinvesteringer på vej i forbindelse med anlæg af nye bydele på bl.a. Carlsberg, samt i Nordhavn og Sydhavn. Derudover er der planer om nye parkeringshuse i bl.a. brokvartererne.

Men samtidig har et stigende pres fra byerne for at skabe bilfrie midtbyer bevirket, at der må opfindes alternative løsninger. Bilkarruseller, tunneler og elevatorer er nye bud på, hvordan bilerne både kan opbevares og forsvinde på samme tid. 

Et andet aktuel problematik er at få parkeringshuse bedre integreret i den omgivende bystruktur, bl.a. ved at tilføje dem nye funktioner, såsom bolig, kontor eller grøne åndehuller med parkanlæg på taget og vertikale haver på facaderne.

 

 

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 25. november 2025
Klokken 09.00 - 12.40
: KosmopolKosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K



Deltagere

ATKI A/S

Hans Bested
Thomas Holm

Avantpark

Dan Kirk

Calum A/S

Anne-Mette Vestergaard

CG Jensen A/S

Jens Bastrup

CG JENSEN A/S (CG JENSEN A/S - Fabriksparken v. Glostrup)

Sten Skakon

Danica Kapitalforvaltning K/S c/o Danica Pension

Lucas Barbera Jensen

Domea

Rikard Nannestad

Dopago ApS

Jan Pedersen
Søren Braun

DS Flexhal A/S

Poul Wulff Rasmussen

Gardian

Diana Rasmussen
Nanna Pedersen
Ronen Leon

Juul | Frost Arkitekter

Helle Juul

KLP Ejendomme A/S

Alexander Rasmussen
Søren Risager-Hansen

Københavns Kommune

Morten Melchiors

OS Arkitekter

Olmo Ahlmann

Troldtekt A/S

Ole Villumsen

V8 Construction A/S

Anders Beier
Kennet Kruse
Morten V8 Construction Baunsgaard

Vurderingsstyrelsen

HR afdelingen
Juliana Pedersen

Andre konferencer

Tilmeld dig her