Parkering - investering, indtjening og parkeringsløsninger

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Mobilitetshuse: Fremtidens parkering spiller sammen med byrummet

Parkeringsområdet gennemgår i øjeblikket betydelige forandringer drevet af teknologiske fremskridt, en ny måde at tænke byudvikling på og bæredygtighedsinitiativer. I modsætning til sine forgængere skal moderne parkeringshuse bidrage positivt til bybilledet. Og nu kan et parkeringshus også kombineres med sådanne byskabende funktioner som bolig, kontor og rekreationsrum mm., lige som det kan være med til at udforme og sætte præg på hele byrummet. Juul Frost Arkitekter har tegnet et mobilitetshus i 6 etager i Aalborg bydelen Stigsborg, hvor yderligere 1-2 mobilitetshuse planlægges.

Helle Juul , Indehaver, PhD, arkitekt, Juul | Frost Arkitekter

10.00 Københavns parkeringspolitik

København Kommunes parkeringspolitik har til formål at begrænse biltrafik og trængsel for at skabe mere plads til byliv, samt fremme cyklisme og kollektiv trafik. Til erstatning for de sløjfede parkeringspladser i byens gader vil Københavns Kommune opføre mellem 500 og 750 nye parkeringspladser i p-huse til en samlet pris på ca. 1,8 milliarder kr.

10.25 Parkeringshus kan blive til boliger og erhverv

Hvad gør vi når en stor del af bilerne bliver selvkørende og parkeringsbehovet reduceres? Kan fremtidens parkeringshuse designes så fleksible, at de på sigt kan omdannes til boliger, kultur og erhverv? Hør om arbejdet med udviklingen af Parkeringshus Else Alfelt i Ørestad, der er tegnet med bærende konstruktioner i træ og designet til at imødekomme fremtidens eventuelle funktionsændringer. Hvilke benspænd og erfaringer har arkitekterne gjort sig i både projekterings- og udbudsprocessen? Og hvad betyder det for fremtidens parkeringshus?

Olmo Ahlmann , OS Arkitekter

10.50 Kaffepause
11.20 Fremtidens parkering er elektronisk

Smart parkering, solcelledrevne parkeringspladser og multifunktionelle parkeringsfaciliteter er nogle af de nye avancerede parkeringsløsninger, der buldrer frem i udlandet og nu er på vej til Danmark.

Dan Kirk , Managing Director, Avantpark

11.45 OPP lever - på P-hus området

Offentligt Privat Partnerskab, OPP har stort set ikke formået at slå rod i Danmark. Den eneste undtagelse er P-huse, som er særdeles velegnede som OPP-projekter. Dette skyldes, at p-husene kan drives kommercielt, hvor den private part i projektet kan opnå indtægter, som kan bruges til at betale den offentlige part for at kunne råde over anlægget. Ved at sammentænke anlæg, drift og administration bør opgaven kunne løses bedre og billigere for den offentlige part. Blandt de nyeste projekter har CASA og Akademiker Pension indgået en OPP-kontrakt med Region Nordjylland til et parkeringshus ved det ny universitetshospital i Aalborg. Parkeringshuset får plads til 600 biler.

12.10 Omdannelse: Parkeringshus får boliger oven på

64 almene boliger skal bygges oven på det eksisterende parkeringshus "Ved Torvet" midt i Hillerød. Det er Danske Funktionærers Boligselskab, der står bag familie- og ungdomsboligerne, som ventes klar til indflytning i 2026. Bygge- og boligadministrationen Domea.dk har vundet udbuddet og skal bygge de nye boliger. Projekt og udviklingsproces.

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Parkeringsmarkedet er blevet et selvstændigt segment i ejendomsbranchen og en potentiel indtægtskilde på linie med kontorejendomme og andre traditionelle kerneområder af ejendomsmarkedet. 

Den boomende trafik har sat gang i en udbygning af parkeringspladser, og store byudviklingsprojekter sikrer, at der vil komme yderligere tryk på udviklingen i de kommende år. Parkeringspladser etableres desuden ved metro, S-togs- og jernbanestationer.

I København er store parkeringsinvesteringer på vej i forbindelse med anlæg af nye bydele på bl.a. Carlsberg, samt i Nordhavn og Sydhavn. Derudover er der planer om nye parkeringshuse i bl.a. brokvartererne.

Men samtidig har et stigende pres fra byerne for at skabe bilfrie midtbyer bevirket, at der må opfindes alternative løsninger. Bilkarruseller, tunneler og elevatorer er nye bud på, hvordan bilerne både kan opbevares og forsvinde på samme tid. 

Et andet aktuel problematik er at få parkeringshuse bedre integreret i den omgivende bystruktur, bl.a. ved at tilføje dem nye funktioner, såsom bolig, kontor eller grøne åndehuller med parkanlæg på taget og vertikale haver på facaderne.

 

 

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 25. november 2025
Klokken 09.00 - 12.40
: Endnu ikke fastsatEndnu ikke fastsat, Offentliggøres snarest, 1000 København



Deltagere

ATKI A/S

Hans Bested
Thomas Holm

Avantpark

Dan Kirk

Calum A/S

Anne-Mette Vestergaard

CG Jensen A/S

Jens Bastrup

CG JENSEN A/S (CG JENSEN A/S - Fabriksparken v. Glostrup)

Sten Skakon

Dopago ApS

Jan Pedersen
Søren Braun

Gardian

Diana Rasmussen

Juul | Frost Arkitekter

Helle Juul

OS Arkitekter

Olmo Ahlmann

Troldtekt A/S

Ole Villumsen

V8 Construction A/S

Anders Beier
Kennet Kruse
Morten V8 Construction Baunsgaard

Vurderingsstyrelsen

HR afdelingen
Juliana Pedersen

Andre konferencer

Tilmeld dig her