Hotel-ejendomme - investering, udvikling, tendenser, optimering

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Hotelejendomme, hoteludvikling og hoteldrift 2026-35

Hotelmarkedet vokser både i storbyerne og ved vandet som lækre hoteller med fokus på wellness og andre oplevelser. Ferie bliver en mulighed for stadig flere i verden - 2 milliarder mennesker har nu råd til at rejse. Og erhvervslivet bliver også mere globalt. Derfor er hotelmarkedet i kraftig vækst: Nye hoteller, udvikling af hotelkoncepter og udvidelser. Og stadig større investorgrupper. Hvordan udvikler hotelmarkedet sig i Danmark - hvilke områder vil se størst vækst.

10.00 Hotel: De 5 største trends 2026-2040

Hoteller er de første til at møde skift i gæsternes ønsker til destination eller det enkelte hotel - nettet er afgørende for den hurtige udvikling. Hvilke 5 tendenser bliver de væsentlige fra 2026-2040 for hotellernes drift, for udviklingen af nye hoteller og koncepter, og for investorer i hotelejendomme.

10.25 Investering i hotel-ejendomme

Der har aldrig tidligere været så stor og bred interesse for at investere i hotelejendomme. Det er skiftet i de sidste 10-15 år fra mange mor-far-forretninger til professionelle driftselskaber, som også kan håndtere svære tider, sygdom eller skift i gæsternes ønsker. Med store koncerner og kæders strukturerede drift bliver risikoen også mindre. Det sætter banker og realkredit pris på - og investorerne får en bedre case. Hoteldriverne skal leve op til deres Property Improvement Plans, PIP, som er blevet væsentligt for at fasholde det kvalitative hotel, og dermed ejendomsinvesteringen.

10.50 Kaffepause
11.20 Rentabel drift med AI, grøn omstilling og skiftende krav

AI skal bruges til at optimere driften på hoteller, som står foran stadig større krav: Brand, sikkerhed, bæredygtighed, grøn energi, affald, vask, grønne indkøb, bredt sortiment af mad. Og mangel på personale eller stort personaleskift. Hvordan vil AI blive brugt til at skabe rentabel drift og tilfredse gæster.

11.45 Hotellejligheder

Hotellejligheder: Familier vil være sammen når de er på ferie. Erhvervsfolk vil have et hjem når de er på deres destination. Hotellejligheder har været et lille nichemarked, men nu vokser markedet markant. Det har hidtil primært været idé-rige mindre aktører, som har udviklet det private AirBnB-koncept til professionel drift i ejendomme indrettet til hotellejligheder. De store hotelkoncerner har de sidste 2-3 år for alvor købt ind på konceptet og investerer nu i opkøb og i byggeri af hotellejligheder. Hvor stort bliver dette område 2026-2035.

12.10 Kontorhoteller - selvstændige, eller som en del af hoteller

Bliver kontorhoteller integreret i almindelige hoteller. Kontorhoteller er blevet en væsentlig del af bybilledet de sidste 10 år: Flere vil arbejde fleksibelt og have få faste omkostninger. Kontorhotellet tilbyder de praktiske løsninger. Nichekontorer med fredagsbar, wellness-, tech-, NGO-miljøer trækker flere folk til - det er ikke længere blot et skrivebord. Og gerne med mulighed for at være i samme kontormiljø i andre byer og lande - derfor er kæder af kontorhoteller i dag de primære vækst-drivere. Og dermed er investorer for alvor rykket ind både i drift og udvikling af ejendomme til kontorhoteller.  

 

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Nu har 2 milliarder mennesker råd til at tage på ferie i Danmark eller en anden destination. Derfor er hoteller blevet et stadig voksende og uudtømmeligt vækstmarked: Nye hoteller, udvikling af hotelkoncepter og udvidelser.

MEN.
Udvikling af hoteller, hoteldrift, finansiering og investering har været et meget skiftende marked.
I dag er drift koncentreret i store koncerner og netværk, mens ejerskab af hotelejendomme enten ligger hos lokale grupper af investorer eller internationale hotel-ejendomsselskaber.
Hotel-området er udfordret af AirBnB, og for at fastholde belægningsgraden skal hotellerne enten være billige eller specielle - eller have gode konference-, koncert- og eventfaciliteter. Og skabe mad og oplevelser så gæsterne ser hotellet som en begivenhed i sig selv. 
En god overnatning er et basiskrav, så det bliver omgivelserne, personalet og kvalitativ hygge, der er de direkte salgsparametre. Og med omgående god eller dårlig omtale på de sociale medier. Det kræver langt stærkere driftsorganisationer end tidligere. Og tillid fra ejerne af hotel-ejendommene, for en dårlig drift og omdømme, kan gøre en ejendom markant mindre værd eller kræve dyr udvikling af nyt koncept og ny lejer.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 27. januar 2026
Klokken 09.00 - 12.40



Deltagere

Nordstern

Claus Møller

REKOM Group

Adam Falbert

Scandic Hotel A/S

Tage Holck
Tonny Poulsen

Andre konferencer

Tilmeld dig her